Primăria Piatra Neamț a decis. Și în acest an banii pentru presă merg … la cine trebuie să meargă

4

Trei proceduri de achiziție pentru publicitate în presa locală au fost emanate din puțurile rațiunii celor de la Primăria Piatra Neamț.
O achiziție pentru televiziuni, cu un buget de aproximativ 700 milioane lei vechi. A doua pentru ziarele tipărite, cu un buget de aproximativ 550 milioane lei vechii și ultima pentru presa online cu un buget de aproximativ 150 milioane lei vechi.
Din start referatele de oportunitate pentru aceste alocări bugetare sunt făcute după ”ureche” și în nici un caz după reguli. Din toate statisticile la care am avut acces noi, muritorii de rând, la Piatra Neamț oamenii se informează 80% de la televiziunile naționale, 2% de la televiziunile locale, 2% din ziarele tipărite și 16% de pe internet. Dacă e să transpunem procentual modul de informare doar la presa locală am avea 10% de la televiziunile locale, 10% de la ziarele tipărite și 80% din mediul online.
Din păcate, la primărie se pare că procentele sunt altele. Pe primul loc sunt televiziunile locale, pe al  doilea loc ziarele tipărite și pe ultimul loc mediul online. De unde or fi scos specialiști din primărie ordinea asta, nu știu …
Cu certitudine, modul de împărțire a bugetului de presă nu are absolut nici un fundament legal sau moral. Chiar am fi foarte curioși să vedem ce a stat la baza întocmirii referatelor de oportunitate …
Tot într-un mod absolut ilegal și imoral, pe toate cele trei categorii de presă nu sunt elemente care să departajeze participanții la licitație pe criterii de performanță. Nu contează absolut deloc performanțele media, ci doar prețul cel mai scăzut. Ca și cum la o licitație pentru realizarea unei clădiri s-ar prezenta o firma cu o mie de angajați și un meseriaș cu o mistrie care ar avea prețul mai mic și implicit ar câștiga licitația.
De exemplu, la noi, în mediul online, se cere doar ca participanții să aibă minim 300 vizitatori unici pe zi și câștigă cel care are prețul cel mai mic. Mai concret, dacă ziarpiatraneamt.ro va cere 10 lei pe un anunț pe care să îl vadă 5000 de oameni și alt ziar va cere 9 lei pe un anunț pe care să îl vadă doar 500 de oameni, primăria va da banii celui cu o expunere de 10 ori mai mică.
După ce am consultat și un specialist în achiziții publice, ne permitem să atragem atenția primăriei că ceea ce se face cu bugetul de presă este ilegal iar referatele de oportunitate sunt făcute parcă special pentru cineva anume. Nu poți să dai cea mai mare parte din buget la televiziuni doar pe principiul că acolo e mai scump. E ca și cum ai pune asfalt pe trotuar și pavele pe șosea.
O procedură legală de achiziție pe publicitate trebuie să aibă la bază un referat de oportunitate care să direcționeze cea mai mare parte a banilor către cea mai eficientă și ieftină cale de comunicare cu cât mai mulți cetățeni, nu invers. Oricât ar vrea cineva să ne explice, nu cred că există argumente prin care să se poată demonstra că în anul 2015 principala cale de comunicare între autoritățile locale și cetățeni sunt posturile TV locale.
Publicația noastră consideră că această procedură de achiziție este ilegală și imorală. Nu este posibil  să se pună egal între cel mai citit ziar și o altă publicație online accesată de 10 ori mai puțin.
Mai mult de atât, viciul major al acestei licitații, este acela că nu putem să ne batem în prețuri cu un alt concurent care are de 10 ori mai puțini cititori și cheltuiește de 10 ori mai puțini bani pe banda de internet, de 10 ori mai puțini bani pe hosting, de 10 ori mai puțini bani pe tot …
Din aceste motive, dacă lucrurile rămân la fel, ziarpiatraneamt.ro, cel mai citit ziar din județul Neamț, nu va participa la această licitație.
Vom trimite primăriei un protocol de colaborare prin care ne vom exprima disponibilitatea să le publicăm gratuit toate anunțurile și articolele deoarece, dacă unii funcționari și câțiva băieți deștepți se joacă cu banii publici, asta nu înseamnă că cetățenii acestui oraș nu mai trebuie să fie corect informați în legătură cu toate activitățile primăriei.

Iosub Robert

PS: În cazul în care banii publici pentru publicitate vor fi distribuiți cum este stabilit acum, ne rezervăm dreptul să sesizăm instituțiile abilitate de această stare de fapt.
Nu este normal să ajungă sute de milioane de lei din banii publici la o televiziune care are audiența mai mică decât pagina de facebook a primarului sau la un ziar care vinde în chioșcuri  70 de exemplare la o ediție.
Cea mai corectă metodă de bugetare pentru presă este cea care se practică acum la Consiliul Județean Neamț și prin care această instituție a redus cheltuielile cu publicitatea cu 92% față de anul trecut. Oare primăriei i-ar strica o asemenea reducere de cheltuieli?

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
4 Comentarii
  1. Stefan spune

    Presa locala e aproape falita si cred ca e normal ca primaria si CJ sa o sprijine, intr-o anumita masura.De acord ca alocarile ar trebui sa se faca in functie de audienta masurata de institutii recunoscute si nu neaparat pe criteriul pretului cel mai mic!

  2. Anonim spune

    Calculul este oarecum corect. Este mai greu de realizat si mai costisitoare o emisiune in direct la o televiziune ce emite in eter si nu o urmareste nimeni, decât un articol online ce il poti scrie si de pe buda la 2 dimineaţa după un mare chef si sa ajungă citit de mii de oameni. Subscriu: publicitate=şpagă.

  3. motanu'descaltat spune

    dar nu ar fi mai bine ca primaria sa-si faca singura un ziar si sa nu mai dea miliarde din banii publici nimanui? exemplul cel mai elocvent este la Iasi unde primaria are propriul ziar si nu are nevoie de pupincuristi si ziaristi santajisti care pun mereu aceeasi placa: „DACA NU-MI DAI BANI PT PUBLICITATE, SCRIU DESPRE TINE! AM ASTA, AM ASTA ETC!!!” PRIN PUBLICITATEA ASA ZISA, DE FAPT SE CHEAMA MITA!!

    ADMIN: Asta ar fi o soluție ideală.

    1. feraru marcel spune

      Da’ cine pisici, ar citi ziarul primariei ? Trec luni bune, daca nu cumva anul, ca sa intru pe saitu’ onor primariei…Ce info-uri mi-ar putea oferi un ziar pe al carui frontispiciu, ar trona secera si ciocanul saaaau doua maini rapace, de culoare galbena ? Nu, d-le…sa se dea cate olecuta, sa ajunga la tăţi ! da’ transparent, cu postarea sumelor pe site, ca atunci cand deschidem ziarul sa vedem cat si cine pupizeaza cele nobile popo.., pardon sezuturi. Advertisingul, e motorul care ne propulseaza in economia de piata si fara el, nu merge ! Nici fara mita, nu se misca nimic in Romanica ! Asta, cel putin e fiscalizata ! Sper… N-AŞEA ??

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate