Pleiadă de proiecte francofone la CNCH în 2022-2023

0

În ultimii ani, Colegiul Național CALISTRAT HOGAȘ Piatra-Neamț a înregistrat un record al accesării de fonduri europene, dar și o serie de acțiuni care nu au necesitat finanțare, ci ambiția continuității unor inițiative pedagogice sustenabile prin impactul direct și extins. Pentru anul școlar 2022-2023, demersurile francofone au fost dominante, valorificând atât oportunitățile mobilităților Erasmus din agenda proiectelor școlare cu acreditare, cât și perpetuarea parteneriatelor în spațiul digital (eTwinning) și integrarea în rețele internaționale dedicate profesorilor de limba franceză.

Calendarul proiectelor francofone a debutat în luna septembrie, când o echipă de elevi și profesori din CNCH a fost prezentă în Figueres, orașul lui Dali, în cadrul mobilității de învățare Lécole de linclusion, ce a cuprins activități comune ale elevilor pietreni și partenerilor de la Institutul Olivar Gran, coordonate de invitatul-expert Jan Nowak, directorul DramEducation.

Începutul de an școlar a coincis cu înscrierea colegiului în 4 proiecte eTwinning, 3 integral francofone (Les Omniscients de là-venir, P.O.S.I.T.I.F., Allumons les consciences: éteignons la lumière!) și un altul predominant anglofon (Green Culture). Tematica proiectelor – demarate grație colaborării interdisciplinare a mai multor cadre didactice din CNCH și a bibliotecarei Reghina Fotea – a vizat implicarea tinerilor în cultivarea patrimoniului tangibil și intangibil, luarea de decizii, identificarea de soluții în asigurarea unui climat pozitiv pentru fiecare, demararea unor campanii locale care să ofere modele de petrecere a timpului liber și de conduită ‚verde’. Les Omniscients de là-venir a inițiat elevii în explorarea benzilor desenate și în realizarea unui dosar de lectură creativă ce a pus în lumină importanța mesajului literar și estetic al celei de-a noua arte și a declanșat idei și creații reunite în cadrul unui document audio-vizual. Documentarea a fost aprofundată și prin participarea doamnei profesor Alina Baluș la un stagiu individual Erasmus la Bruxelles, orașul ce găzduiește celebrul muzeu al benzilor desenate. 

În luna noiembrie, coordonatoarea trupei de teatru SCENIC a fost prezentă la prima ediție a Festivalului Internațional de teatru francofon pentru profesori 10 sur 10 – PROF din Poznan (Polonia). Premiera istorică a acestui gen de eveniment a reunit profesori din întreaga lume, în calitate de participanți la ateliere teatrale și coregrafice, de actori pe scena festivalului și de spectatori ai punerilor în scenă (având ca suport scenarii ale unor autori contemporani, prezenți în mare parte la Poznan).

În iarna anului trecut au fost anunțate și rezultatele Concursului de poezie francofonă organizat de AUF (Agence Universitaire de la Francophonie). Eleva colegiului, Amalia Pahome, coordonată de doamna profesoară Alina Baluș, a obținut premiul I la categoria Liceu în prima ediție accesibilă liceenilor, astfel că lucrările participanților de nivel liceal vor fi publicate alături de cele de nivel universitar, într-un volum comun (cf. https://www.auf.org/nouvelles/actualites/nouvelle-edition-des-jeudis-de-la-francophonie-echanges-sur-lengagement-litteraire/?fbclid=IwAR2sgZM7t5se9bmrwNpyx2N12XOFvA2yU5LS6go_pjFWnBA5A1hw89wBu0k).

Săptâmâna Francofoniei la CNCH a avut o agendă bogată în acțiuni menite să promoveze francofonia și valorile sale culturale prin sesiuni de prezentări, concursuri, un flashmob, puneri în scenă ale trupei de teatru SCENIC și invitarea unui târnăr belgian, Lucas, ‘parrain’ al activităților propuse de catedra de limba franceză și coordonator al atelierelor artistice din program.

Mobilitatea Erasmus A travers les langues et les cultures în Alytus a avut ca tematică multilingvismul. Jocurile de (auto)cunoaștere, de încredere, improvizații scenice și dezbateri au stabilit conturul unui spectacol inspirat de întâlnirea cu o profesoară și două eleve din Ucraina care au răspuns întrebărilor despre barierele lingvistice și culturale, despre importanța de a fi găsit o cale de comunicare într-o limbă străină cu profesorii și elevii care i-au găzduit la Alytus până la „întoarcerea acasă”. Participanții din Lituania, România și Ucraina au prezentat publicului din școala-gazdă un spectacol de teatru și coregrafie în limbile franceză, engleză, dar și în limbile materne.

În luna mai, trupa de teatru SCENIC s-a alăturat trupelor francofone participante la Festivalul Internațional PREMIERS RIDEAUX. Atelierele, spectacolele puse în scenă de elevi de gimnaziu și liceu, jocurile pe echipe mixte și ‘soirée d’amitié’ au figurat pe lista unui eveniment de tradiție în universul teatral școlar francofon, aflat la cea de a XIX-a ediție. Cele două spectacole puse în scenă de trupa Colegiului Național Calistrat Hogaș au fost recompensate cu nu mai puțin de trei premii importante pentru „scenici” la PREMIERS RIDEAUX:

– Premiul publicului pentru spectacolul Scène … à quatre?!, adaptare scenică a textului lui Eugène Ionesco în regia elevelor Larisa Ariton și Lavinia Balint (în urma votului unanim al trupelor participante),

– Premiul pentru cea mai bună scenografie și cele mai bune costume pentru ambele reprezentații marca CNCH de pe afișul festivalului,

– Premiul al II-lea și trofeul Festivalului pentru spectacolul L’oiseau en cage, după un scenariu 10 sur 10 – Molière adaptat de scriitoarea Emmelyne Octavie (de precizat că premiul reprezintă cea mai importantă distincție pentru trupele străine participante, premiul I fiind acordat celei mai bune trupe lituaniene). Statueta trofeului, o creație a celui mai cunoscut fabricant de statuete de porțelan din Lituania, Angelai Ilonos, a completat astfel vitrina de distincții în domeniul francofon a colegiului, alături de Certificatul european de calitate pentru proiectul eTwinning Lécole de l’égalité en scène, un alt proiect de succes având franceza ca limbă de comunicare.

Finalul anului școlar a responsabilizat echipa CNCH prin găzduirea mobilității Erasmus a partenerilor din Lituania. Timp de o săptămână, elevii români și lituanieni au colaborat în cadrul unor ateliere de familiarizare cu aspecte culturale și lingvistice ale celor două țări, limbile străine, dar și muzica, arta manuală (realizarea de măști tradiționale) și jocul dramatic fiind forme de comunicare și  creație.

Francofonia e devenit la CNCH, așa cum o demostrează larga paletă de acțiuni întreprinse, sinonimă cu reflecția asupra unei realități comune în spațiul european, cu explorarea altor culturi și modalitate de expresie artistică pentru adolescenți în căutare de resorturi dincolo de provocările unei lumi în derivă. Prilej de apreciere din partea comunității pietrene.

Chapeau bas!

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate