Jacques Hérold: De la Piatra-Neamț la Paris – Un maestru al suprarealismului

0

Jacques Hérold, inițial Herold Blumer, s-a născut pe 10 octombrie 1910, în Piatra-Neamț, România. Parcursul său în lumea suprarealismului și ascensiunea sa la notorietate reprezintă o poveste marcată de determinare, evoluție artistică și contribuții semnificative la mișcarea suprarealistă.

Tinerețea și educația

Hérold și-a petrecut copilăria la Piatra-Neamț din 1910 până în 1912, apoi a crescut în Galați, unde tatăl său avea meseria de cofetar. A început studiile de artă la București, la Școala de Arte Frumoase, între 1925 și 1929. Nemulțumit de abordarea academică, a abandonat studiile și a lucrat pentru scurt timp ca desenator în arhitectură​.

Mutarea la Paris și dezvoltarea artistică

În 1930, Hérold s-a mutat la Paris, adoptând noul său nume. Îi cunoaște pe Arthur Adamov, Benjamin Fondane, Victor Brauner, născut ca el în Piatra-Neamț, care l-au sfătuit să adopte prenumele Jacques, pe care l-a scris Jack până la începutul anilor ’40. La Paris, a mai intrat în contact cu figuri notabile precum Constantin Brâncuși, Yves Tanguy și André Breton, ceea ce a dus la integrarea sa în cercul suprarealist. A început să expună la Salon d’Automne în 1936 și a devenit un membru recunoscut al grupului suprarealist al lui Breton în 1934​.

Stilul artistic și contribuțiile

Opera lui Hérold este caracterizată de elemente suprarealiste, îmbinând forme organice și biomorfe, adesea amintind de insecte sau ființe hibride. Parcursul său artistic poate fi împărțit în mai multe faze:

  1. Lucrările timpurii (1930-1940): Picturile sale timpurii, precum „The Big Silence” (1931), prezentau adesea figuri umane cu secțiuni care dezvăluiau mușchii și oasele, îmbinând arta figurativă cu detalii anatomice suprarealiste​.
  2. Perioada cristalizării (1938-1948): În această perioadă, lucrările sale prezentau obiecte precum ace, sticlă spartă și cristale, reflectând teme de germinație și transformare​.
  3. Fragmentare și abstracție (1948-1958): Această fază a văzut o tranziție către forme abstracte, cu cristale, fiind un motiv recurent și suferind fragmentare​​.
  4. Abstracția lirică și Tachisme (după 1951): După detașarea de grupul lui Breton, stilul lui Hérold a devenit mai abstract, adesea asociat cu Abstracția lirică și Tachisme (un stil francez de pictură abstractă, popular în anii 1940 și 1950).

Expoziții și recunoaștere

Hérold a expus pe scară largă, participând la expoziții suprarealiste semnificative și având numeroase expoziții personale. Printre expozițiile notabile se numără Expoziția Internațională de Suprarealism din New York (1960), la Tate Gallery din Londra (1959) și Bienala de la Veneția (1986). Lucrările sale sunt deținute în colecții prestigioase precum National Gallery of Art din Washington și Centre Georges Pompidou din Paris.

Viața ulterioară și moștenirea

Hérold a continuat să creeze și să expună până la moartea sa pe 11 ianuarie 1987, la Paris. Contribuțiile sale la suprarealism au fost comemorate prin diverse expoziții și publicații, inclusiv o expoziție semnificativă la Musée Cantini din Marsilia în 2010.

Jacques Hérold rămâne o figură centrală în suprarealism, celebrat pentru abordarea sa inovatoare și impactul profund asupra evoluției mișcării. Călătoria sa din România până în inima avangardei pariziene subliniază influența sa durabilă în lumea artei moderne.

Surse:

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate