Fără patimă: Lecția unui vapor cu oi

0

Queen Hindi, o navă cu 14.000 de oi vii la bord, eșuată în noiembrie anul trecut în Portul Midia, a revenit în atenția publicului român la sfârșitul săptămânii trecute. Prima tentativă de ranfluare, operată de Grup Servicii Petroliere (GSP), a fost un eșec rușinos, unul care trebuia justificat repede, cu orice preț, inclusiv cel al unei hore ticăloase de dezinformări, până nu se dezmeticește careva.

Queen Hindi la început de decembrie 2019

Știri, reportaje ori varii relatări, plus inevitabila apariție TV a matrozului Băsescu, toate erau abordate cu abilitate numai dintr-o parte, parcă după un șablon impus: al văicărelii celor de la GSP. Vezi bine, cablurile macaralei, sărăcuțele de ele, ar fi cedat din cauză că nava avea punți suplimentare clandestine. Rezulta o greutate suplimentară, nefiind însă clar dacă erau și oi în plus față de încărcătura declarată. Sugestia de contrabandă era gata strecurată.  În continuare, se afirma cu tărie și sentiment că punțile nu se regăseau în documentele oficiale (un fel de carte tehnică a navei), așa încât recuperatorii de navă se transformau în victime. După încheierea parțială a comunicărilor publice, marcate de accentul dăltuit în recuperarea sigură a costurilor de la firma de asigurare, s-a dezvoltat teoria tulburării apelor și tensiunii în cabluri, în timpul intervenției, de către niște vase dubioase care circulau în apropierea epavei.

Nu, nu e nici pe departe așa. Queen Hindi, inițial, era o navă de tip RO-RO, adică roll-on/roll-of. Asta înseamnă o navă maritimă specializată în transportul de vehicule rutiere, trailere cu containere, autocare etc. Transformarea în navă pentru transportul animalelor s-a realizat, surpiză!, la Șantierul Naval Constanța. Cu proiect în toată regula, pe acte, la vedere. Unde naiba să monteze pe blat punți suplimentare în ditamai vaporul cu un deplasament de câteva mii de tone deadwieight ? Într-un garaj de ăla unde se acordă și diplome universitare și doctorate pe carnet de partid sau șpăgi… academice? Cade inclusiv sugestia cu suplimentul de oi. Veterinarul nemețean Liviu Harbuz, pionier de referință în așezarea autorității sanitar-veterinare naționale pe baze și rigori sănătoase, explică oricând duritatea regimului exportului de animale vii.

Ce lipsește fundamental din povestea vopsită de week-end e cum s-a calificat grupul miliardarului Gabriel Comănescu în afacere. Presa din Constanța, cu toate dezvăluirile ucigătoare și constante puse în operă, parcă e invizibilă pentru corifeii intoxicărilor ziaristice naționale. Statul român, prin administrația portuară Constanța, a învârtit licitația de recuperare a navei și încărcăturii până a câștigat cine trebuie. Minune mare, totuși, s-a respins solicitarea finaciară aproape dublă față de cele aproape 4 milioane de euro cât i s-au acordat în final. Se pare că atârna greu o ofertă serioasă, înregistrată și desființată, cu vreo 10.000 euro peste cât primește Comănescu.

Isprava acvatică de sâmbătă dimineață genera obligatoriu o întrebare, deși tardivă: ce experiență are GSP – firmă care a capturat floarea platformelor de foraj maritim ale României – în ranfluări de nave? Cu un minim de discuții telefonice și schimburi de mesaje se afla ceva cumplit. Autoritățile noastre n-ar fi trecut în caietul de sarcini experiența serioasă în domeniu, certificată de palmares oficial, drept condiție calificativă. Mai mult, în discuțiile inițiale, niște străini cu experiență uriașă în domeniu au avansat o propunere de nerefuzat. Protejând din motive lesne de înțeles sursa (una cu nume și prenume reale, fără îndoială), e momentul să afle și premierul Ludovic Orban: ranfluarea și operațiunile ulterioare, inclusiv neutralizarea stârvurilor, le făceau unii fără un leu de la statul român. După aceea, abia după aceea, banii recuperați de la firma/firmele de asigurare se împărțeau între salvator și ai noștri.

Încurajarea capitalismului și capitalistului național de anvergură cade din nou în derizoriu. Sau în zona controlată de mafia cu mască umană, dacă vreți. Orice colectiv de ingineri serioși, nu neapărat din zona navală, dar titulari de cunoștințe solide de fizică și rezistența materialelor, râde de soluția de ranfluare a plângăcioșilor de la GSP. Flanșele sau ce-or fi sudat ei pe navă pentru tragerea cu macarale în vederea ridicării navei la verticală, spun specialiști în domeniu, seamănă a traforaj desenat de mâini îndemânatice obișnuite cu țesutul pe după ceafă. Pe scurt, punțile suplimentare și oile nu contează prin comparație cu volumul și dinamica volumului de apă din epavă în timpul operațiunii. Iar interiorul navei era perfect cunoscut de la începutul lunii decembrie, de la primele evaluări complexe, cu scafandri profesioniști în acțiune. Termo-foto din dronă, oferită în deschiderea acestui material și cealaltă fotografie fac parte dintr-un pachet ce nu poate fi dat publicității integral fiindcă ar indica sursa. O informație care circulă de două zile, prin tele-vizuini și portalurile aferente de serviciu comandat, zice că se pregătește golirea epavei de apă. Serios? Știți cum se face? În avans, ca descurajare a slugilor răspândite, încă o o imagine din decembrie 2019, de la acea primă evaluare:

Uite nava, uite marea!..

 Lecția e valabilă peste tot în țară ori de câte ori suportăm făcături de acest calibru, sau unul comparabil, pe sume uriașe din bănuțul public adunat ca venit bugetar cu pondere rușinoasă în Produl Intern Brut. La loc fruntaș de tâmpenie metastazată, județul Neamț e dificil de concurat.

Se anunța că se face o șosea de la Barajul Bicaz la Poiana Teiului, pe malul stâng al lacului de acumulare, în regim de urgență și cu termen ferm de finalizare, aproape cu dată certă în 2019. Finanțatorul, proiectantul, executantul, verificatorii, autoritățile știau că e imposbil. Nu face nimic, boborul nemțean înghite. Uita, că de-aia-i bobor și nu popor, avertismentele vechi de zeci de ani ale unui răposat inginer expert în baraje și construcții mari, școlit la Moscova, unde se dădea ora exactă în domeniu la nivel mondial. Explica pietreanul nostru, spre furia Securității și a PCR, felul în care „lucrează” muntele. El a prezis, printre altele, cînd și cum se va rupe Motelul Cristina.

Se lucrează din nou, chipurile în forță, cu devotament și responsabilitate, la redarea în circuitul drumurilor publice a zisului axial între Izvorul Muntelui și Durău. Exaltarea e maximă, emoția se subînțelege, valurile de turiști parcă au rezervat locuri la ambele intrări. Dar muntele l-ați consolidat, torenții zglobii i-ați tulburat, deștepți politici și din administrație ce sunteți și ne mâncați viața? Altfel, degeaba toată lucrarea. ROMSILVA știe, dacă n-ați aflat până acum.

În fine, un ultim exemplu de impact pentru astăzi, deși-i defunct prin abandonare. E trâmbițatul, amețitorul, magnificul centru regional de oncologie și radioterapie din curtea spitalului județean din Piatra Neamț, acolo, lângă mândrețea de biserică. Și dacă, prin absurd, spitalul licenția terapiile complementare cu clopote, și dacă niște golani cronici furnizau aparatura și instalațiile aferente la prețuri „corecte” din punct de vedere al partenerilor politici, nici cel mai aprig susținător al făcăturii n-a reușit să răspundă la o întrebare: de unde specialiști calificați?

Nu doar din aceste motive, revenind la sâmbăta și duminica dominate de ranfluarea ratată din Portul Midia, merită reținute câteva fraze dintr-un discurs puțin luat în seamă. La Consiliul Național al PNL de duminică, în debutul intervenției sale, premierul Ludovic Orban a spus: „Să ştiţi că visez frumos şi ţin minte visele. Visele nu sunt doar despre mine. Au fost despre PNL şi mai ales sunt despre România, ţara pe care o iubim, despre fiecare român căruia vrem să-i dăm o şansă de a se realiza în ţara lui. Nu mă mulţumesc să trăiesc în lumea visului şi mă încăpăţânez – atât cât pot eu şi echipa mea – să ducem România în direcţia bună”. Perfect, numai să stea departe de o glumă urcată la rang de doctrină politică: Partidul are întotdeauna dreptate. Iar dacă nu are, înseamnă că ai înțeles greșit! Șeful administrației portuare Constanța, de care ține secțiunea Midia, e pus de PNL. La Neamț, județ cu organizație PNL condusă de masonul Cozmanciuc, cel care l-a trădat pe Orban în favoarea lui Bușoi la algerile interne pentru președinția partidului, activul de aleși locali și alți fruntași n-a văzut nimic, nu i-a mirosit nimic în legătură cu subiectele și temele strategice de la 2016 încoace. Fiecare cu vaporul și oile lui, nu?…

Viorel COSMA

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate