Da, se poate!

0

Intraprenorii creează acum oportunități noi și alimentează creșterea economică a Indiei. Urmăriți în continuare poveștile de succes a trei astfel de personalități: Pawan Goenka, Nitin Paranjpe și Amitabh Kant.

India este un spațiu al celor care gândesc îndrăzneț. Sunt uimită de ambiția și aspirația care se manifestă chiar și în cele mai mici sate al țării. În ciuda dificultăților, există speranță și optimism. Acestea sunt alimentate de noile perspective care au fost influențate de programele și politicile guvernului. Însă, cea mai importantă sursă de inspirație este reprezentată de liderii din domeniul afacerilor, persoane emblematice care înțeleg mintea și inima indienilor. Eu îi numesc pe acești lideri intraprenori: bărbați și femei optimiste și inventive care determină o transformare în cadrul organizației pentru care lucrează. Un antreprenor are viziune; intraprenor este acela care traduce viziunea antreprenorului în realitate.

Pawan Goenka – Președinte al Sectorului de Automotive și Echipament Agricol, Mahindra & Mahindra

Mahindra crește investițiile cu INR 3,000 crore, pentru următorul ciclu de 3 ani,” a raportat un cotidian de afaceri în mai 2020. Mulți ar considera că este o știre obișnuită, dar, dintr-un  motiv, mi-a atras atenția. În mai 2019, chiar după alegerile generale, documentele parlamentare erau pline de rapoarte cu privire la scăderea vânzărilor de automobile și despre „starea tristă” a economiei indiene. Atunci de ce Mahindra auto își extindea capacitatea? Pentru a înțelege acest lucru, trebuie să ne întoarcem în 1993, când doctorul Pawan Goenka, fost student al Universității IIT Kanpur și al Universității Cornell, a plecat de la General Motors din Detroit, pentru a se alătura sectorului de R&D al Mahindra & Mahindra, companie de familie cu o vechime de cinci decenii. Anand Mahindra tocmai preluase responsabilitățile, iar tânărul absolvent al Harvard avea o viziune de a îndrăzni să meargă acolo unde doar câteva companii indiene au ajuns.

Doctorul Pawan Goenka a alcătuit o echipă care a reușit să obțină imposibilul – a dezvoltat un SUV „Made in India”, numit Scorpio, într-o perioadă  de patru ani și cu un buget de INR 550 crore (o sumă modestă, având în vedere magnitudinea proiectului). Mașina a avut de câștigat prin stilul compact, motorul puternic (primul din India care a trecut de 100hp) și prețul atractiv. „Cred că a mai fost ceva ce a mers bine în cazul lui Scorpio, Acesta era o mândrie pentru indieni, o mândrie că o companie indiană a făcut asta…”. a spus Goenka. În 2009, Mahindra a lansat un SUV, numit Xylo, care nu a reușit să ajungă la vânzările propuse. Compania a suferit o pierdere în cel de-al patrulea trimestru al acelui an. Cu toate acestea, tocmai în acel moment doctorul Goenka a abordat o propunere îndrăzneaață – aceea de a investi INR 5,000 crore într-o fabrică nouă, modernă de lângă Pune. Pentru a face față cererii care va veni peste 10, 20, 30 de ani. A fost un risc bine asumat și explică de ce Mahindra continuă să investească în ciuda dificultăților din prezent. „Responsabilitatea unui CEO nu este de a crea staruri și nici de a deveni un star, ci de a lua o echipă obișnuită și de a obține rezultate extraordinare. Iar asta se va întâmpla dacă CEO-ul nu se comportă ca și cum le știe pe toate.”, a explicat Goenka.   

Think-tank: Comisiile de experți în politici de dezvoltare

Intraprenorii pot fi găsiți de asemenea și în sectorul guvernamental. Birocrații se schimbă într-o nouă India, în care angajații statului trebuie să dea dovadă de dinamism, spirit prevăzător și o capacitate mare  de rezolvare a problemelor. Amitabh Kant este un exemplu în acest sens, un ofițer a cărui carieră a fost extrem de impactantă, tocmai datorită acestor motive.

La sfârșitul anilor ’80, în calitate de conducător al districtului Calicut, Kant a inițiat un efort condus orientat către comunitate pentru a finanța aeroportul internațional Calicut.

Calicut a devenit primul aeroport din țară care percepe o taxă de dezvoltare a utilizatorilor (UDF), un model replicat ulterior de-a lungul tarii. În calitate de secretar, turismul din Kerala, Kant a reușit să stimuleze în mod semnificativ sosirile în stat, în timpul mandatului său, cu ajutorul parteneriatului public-privat. El a adus aceeași gândire inovatoare la nivel național prin campania Incredible India, care a expus potențialul turistic al țării ca niciodată până în acel moment.

Kant a preluat funcția de secretar al Consiliului mixt al Ministerului Turismului în 2001, chiar înainte de atacurile teroriste din 11 septembrie din S.U.A.

Turismul a fost afectat atunci în întreaga lume, iar atacul asupra Parlamentului indian din decembrie 2001 a speriat și mai tare turiștii. Cu toate acestea, campania Incredible India a fost lansată tocmai în acea perioadă. Până la sfârșitul primului an, impactul a fost vizibil, cu o creștere de 16% a numărului de turiști care au vizitat țara.

Kant conduce acum NITI Aayog, grupul guvernamental de experți care concep direcția și ritmul de schimbare al Indiei.

Kant își definește mantra: „Pentru că vei întâmpina o mulțime de opoziții, trebuie să fii capabil să construiești împotriva curentului, pentru a favoriza schimbarea. Acesta este singurul mod în care poți  reuși. ​”


Pe de rost

Aceeași strategie a fost folosită și de Nitin Paranjpe, care a preluat funcția de CEO al Hindustan Unilever (HUL) în 2008. Confruntându-se cu o criză economică globală, el ar fi putut să renunțe și să se justifice spunând „circumstanțele sunt peste controlul meu”. În schimb, el a folosit încetinirea drept o oportunitate de a pune bazele viitorei creşteri. La acea vreme, HUL avea în jur de 1 milion de puncte de vânzare în toată țara, adăugând 10-15.000 de puncte de vânzare în fiecare an. În 2009, Paranjpe și-a stabilit obiectivul de a adăuga 500.000 de puncte de vânzare în anul ce urma. La început, oamenii au fost în șoc, dar apoi, cu toții s-au entuziasmat. A urmat o abordare bazată pe gândirea ieșită din tipare și inovație. „Majoritatea dintre noi își stabilește obiective mici din cauza unui singur motiv: frica de eșec”, spune Paranjpe.

Dacă această frică ar putea fi eliminată, atunci puterea potențialului uman este liberă să se dezlănțuie. În următorii doi ani, HUL a adăugat 1 milioan de puncte de vânzare noi și pe măsură ce economia și-a revenit, vânzările au crescut. „Ceea ce le-am cerut lor (echipei) a fost să lase rațiunea mentală deoparte și îmbrățișeze scopul din adâncul inimii. Pentru că mintea se va folosi de logică să te tragă înapoi”, spune el.

Adevărul este că nu toată lumea poate fi antreprenor, dar fiecare dintre noi poate gândi și acționa ca unul. Și deveniți un agent al schimbării, în cadrul unui loc de muncă. Este nevoia timpului nostru. Datoria noastră față de națiune și de lumea întreagă.

Kant conduce acum NITI Aayog, grupul guvernamental de experți care concep direcția și ritmul de schimbare al Indiei.

Kant își definește mantra: „Pentru că vei întâmpina o mulțime de opoziții, trebuie să fii capabil să construiești împotriva curentului, pentru a favoriza schimbarea. Acesta este singurul mod în care poți  reuși. ​​”


Pe de rost

Aceeași strategie a fost folosită și de Nitin Paranjpe, care a preluat funcția de CEO al Hindustan Unilever (HUL) în 2008. Confruntându-se cu o criză economică globală, el ar fi putut să renunțe și să se justifice spunând „circumstanțele sunt peste controlul meu”. În schimb, el a folosit încetinirea drept o oportunitate de a pune bazele viitorei creşteri. La acea vreme, HUL avea în jur de 1 milion de puncte de vânzare în toată țara, adăugând 10-15.000 de puncte de vânzare în fiecare an. În 2009, Paranjpe și-a stabilit obiectivul de a adăuga 500.000 de puncte de vânzare în anul ce urma. La început, oamenii au fost în șoc, dar apoi, cu toții s-au entuziasmat. A urmat o abordare bazată pe gândirea ieșită din tipare și inovație. „Majoritatea dintre noi își stabilește obiective mici din cauza unui singur motiv: frica de eșec”, spune Paranjpe.

Dacă această frică ar putea fi eliminată, atunci puterea potențialului uman este liberă să se dezlănțuie. În următorii doi ani, HUL a adăugat 1 milioan de puncte de vânzare noi și pe măsură ce economia și-a revenit, vânzările au crescut. „Ceea ce le-am cerut lor (echipei) a fost să lase rațiunea mentală deoparte și îmbrățișeze scopul din adâncul inimii. Pentru că mintea se va folosi de logică să te tragă înapoi”, spune el.

Adevărul este că nu toată lumea poate fi antreprenor, dar fiecare dintre noi poate gândi și acționa ca unul. Și deveniți un agent al schimbării, în cadrul unui loc de muncă. Este nevoia timpului nostru. Datoria noastră față de națiune și de lumea întreagă.

Rashmi Bansal

Rashmi Bansal este o scriitoare indiancă de non-ficțiune, antreprenoare și expertă în politici pentru tineri. Absolventă a Institutului Indian de Management, Ahmedabad, a lucrat ca manager de brand pentru revista Times din India.

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate