Corupția Invizibilă: Eroziunea Fundamentelor Sociale

0

România se confruntă cu o provocare majoră: existența unor rețele bine structurate de influență și corupție, alimentate de legături puternice între foști agenți ai structurilor de securitate, politicieni activi și oameni de afaceri cu multiple conexiuni. Aceste rețele nu doar subminează dezvoltarea economică, dar accelerează criza socială prin amplificarea emigrației și subminarea încrederii publice în instituțiile statului.

În ultimii ani, mai multe investigații jurnalistice și rapoarte oficiale au scos la iveală implicarea foștilor securiști în gestionarea și deturnarea fondurilor publice prin intermediul unor firme de consultanță. Rise Project a investigat modul în care rețelele de influență, inclusiv cele formate din foștii ofițeri, au reușit să canalizeze resurse publice către firme de consultanță cu legături politice, deturnând sume imense de la proiecte publice esențiale.

Articolele de pe Balkan Insight subliniază faptul că aceste rețele de influență au pătruns adânc în structurile politice ale României, afectând în mod negativ deciziile economice la nivel național. Acestea au capturat instituții cheie, permițându-le să controleze fluxurile de fonduri europene și să redirecționeze resursele către interesele lor private.

Corupția sistematică și manipularea fondurilor publice au efecte devastatoare asupra economiei ţării. Conform Eurostat, România are una dintre cele mai mari rate de emigrare din Europa. În ultimul timp, se înregistrează pierderi continue de persoane, exodul fiind determinat de lipsa oportunităților economice, salariile scăzute și percepția generalizată a corupției care afectează toate nivelurile societății.

Emigrarea masivă duce la o scădere semnificativă a forței de muncă calificate și agravează criza din sectoarele esențiale precum sănătatea și educația, care se confruntă cu un deficit de personal specializat. Fondurile publice, în loc să fie investite în dezvoltarea infrastructurii și îmbunătățirea serviciilor publice, sunt direcționate către firmele controlate, lăsând comunitățile vulnerabile stărilor de sărăcie și subdezvoltare.

Am putea argumenta că puterea, în mod similar unui organism viu, își dezvoltă propriile mecanisme de conservare și expansiune. Aceasta nu acționează întotdeauna în interesul publicului larg, ci mai degrabă pentru a-și perpetua propria existență și influență.

În cazul României, rețelele de influență despre care discutăm pot fi văzute ca un astfel de organism, unul care nu urmărește decât perpetuarea propriei puteri, chiar și cu prețul degradării sociale și economice a populaţiei.

Așa cum scria Michel Foucault, „puterea este omniprezentă; nu pentru că îmbrățișează totul, ci pentru că vine de pretutindeni” (Foucault, Discipline and Punish). În acest sens, rețelele de influență devin aproape imposibil de eradicat infiltrându-se în toate straturile societății formând o realitate paralelă în care principiile morale sunt suspendate, iar legalitatea devine un simplu obstacol de depășit.

Istoria României este marcată de o succesiune de regimuri autoritare și rețele de putere care au dominat societatea. De la domniile fanariote până la regimul comunist, structurile de putere au utilizat în mod constant corupția și represiunea pentru a-și asigura supremația. În acest context, operele literare au servit adesea ca un mijloc de rezistență și reflecție.

Un exemplu elocvent este romanul Moromeții de Marin Preda, unde găsim o ilustrare a mecanismelor subtile prin care puterea își face simțită prezența în viața de zi cu zi a individului. La fel ca în roman, unde destinul personajelor este decis de forțe care par invizibile dar omniprezente,  în România contemporană, rețelele de influență controlează și modelează realitatea socială.

De-a lungul istoriei, multe națiuni au fost marcate de existența unor structuri de putere care, deși aparent legitime, au operat în beneficiul unui grup restrâns. Este suficient să privim spre Rusia post-sovietică pentru a observa similitudini. La fel ca în cazul României de astăzi, Rusia a fost și este marcată de oligarhii care controlează resursele țării și influențează decisiv viața politică și socială. Această paralelă ne amintește de necesitatea continuă a vigilenței și a reformelor pentru a preveni ca puterea să devină un scop în sine, despărțită de responsabilitatea față de cetățeni.

Un aspect crucial subliniat de Balkan Insight este modul în care aceste rețele de influență amenință democrația din România. Controlul exercitat asupra mass-mediei prin finanțări obscure și șantaj permite acestor grupuri să manipuleze opinia publică și să influențeze rezultatele electorale. Osservatorio Balcani e Caucaso Transeuropa a documentat cum fluxurile de bani dintre partide politice și mass-media au devenit o practică obișnuită, subminând astfel libertatea presei și pluralismul în România.

Capturarea statului de către aceste rețele de influență este dificil de combătut, deoarece structurile de control sunt adesea subminate de atacuri politice și tergiversări ale acțiunilor judiciare, alături de modificări legislative neprevăzute. Rise Project subliniază că, deși DNA a reușit să obțină succese importante împotriva corupției, eforturile sale sunt adesea sabotate de intervențiile clasei politice, care încearcă să își protejeze membrii influenți.

Pentru ca România să depășească provocările actuale, este necesară o reformă profundă a instituțiilor statului și a modului în care sunt gestionate fondurile publice. Transparentizarea proceselor de achiziție publică, întărirea instituțiilor de control și garantarea independenței mass-mediei sunt pași esențiali pentru restabilirea încrederii publice și revitalizarea economiei. În lipsa acestor măsuri, riscăm să ne confruntăm cu o criză socială și economică din ce în ce mai profundă, care va continua să alimenteze emigrarea și să slăbească țesutul social al ţării.

 Pentru a combate corupția endemică, este esențial ca toate achizițiile publice să fie transparente și accesibile pentru verificare de către societatea civilă și jurnaliști. Acest lucru poate fi realizat prin utilizarea unor platforme online deschise, unde fiecare contract și achiziție să fie documentate în detaliu. Exemple de bune practici pot fi regăsite în inițiative precum Open Contracting Partnership, care promovează transparența în achizițiile publice la nivel global.

Instituțiile de control, precum Direcția Națională Anticorupție (DNA), Curtea de Conturi și Agenția Națională de Integritate (ANI), trebuie să fie susținute și protejate de interferențele politice. Aceasta presupune atât independența financiară, cât și protecție juridică pentru a acționa fără presiuni sau represalii. O altă măsură ar fi asigurarea că numirile în funcții-cheie în aceste instituții se fac pe baza meritocrației și nu a influențelor politice.

Cetățenii trebuie să fie încurajați să participe activ la viața publică și la supravegherea modului în care sunt gestionate resursele publice. ONG-urile, grupurile de advocacy și mișcările civice joacă un rol crucial în asigurarea responsabilității guvernamentale. De exemplu, organizații precum Transparency International oferă instrumente și resurse pentru a susține lupta împotriva corupției.

Educația civică și promovarea valorilor democratice trebuie să fie integrate în sistemul educațional pentru a forma o generație nouă de cetățeni care înțeleg și respectă principiile unei societăți democratice. O populație educată și informată este mai puțin susceptibilă la manipulare și mai capabilă să recunoască și să combată abuzurile de putere.

Implementarea acestor măsuri necesită voință politică și angajament pe termen lung. Este crucial ca toate segmentele societății – de la politicieni și funcționari publici până la cetățenii obișnuiți – să colaboreze pentru a asigura succesul acestor reforme.

România trebuie să continue colaborarea strânsă cu partenerii săi internaționali, inclusiv Uniunea Europeană, pentru a adopta și implementa cele mai bune practici în guvernare și combaterea corupției. Mecanismele de supraveghere, cum ar fi Mecanismul de Cooperare și Verificare (MCV) al UE, au fost cruciale în identificarea și corectarea deficiențelor din sistemul judiciar românesc. Cu toate acestea, pentru ca reformele să fie sustenabile, trebuie să existe o apropiere constantă de standardele europene și o responsabilitate internă reală.

 Un alt pas crucial pentru asigurarea unei guvernări transparente și responsabile este reformarea partidelor politice din România. Finanțarea campaniilor electorale trebuie să fie transparentă și să fie supusă unui control riguros. Oferirea de fonduri publice pentru partide ar trebui să fie condiționată de respectarea unor criterii stricte de transparență și etică. Aceasta ar ajuta la eliminarea influenței nefaste a banilor murdari din politică și ar crea un mediu echitabil pentru competiția politică.

 Unul dintre cele mai mari obstacole în calea reformei este cultura impunității care persistă în multe părți ale României. Oficialii corupți și persoanele implicate în activități ilegale trebuie să fie trași la răspundere în mod consecvent și fără excepție. Exemplele recente din justiție, unde oficiali de rang înalt au fost condamnați pentru corupție, sunt pași importanți în această direcție, dar este necesară o aplicare constantă și imparțială a legii pentru a eradica această cultură a impunității.

Este esențial ca sistemul judiciar să fie reformat continuu pentru a asigura independența și integritatea sa. Judecătorii și procurorii trebuie să fie protejați de presiuni politice și să fie asigurați că pot acționa în conformitate cu legea și conștiința lor. De asemenea, formarea continuă și susținerea logistică și financiară a sistemului judiciar sunt necesare pentru a asigura un sistem de justiție eficient și echitabil.

Reformele prezentate necesită un efort coordonat și susținut din partea tuturor actorilor relevanți din România: politicieni și funcționari publici, ONG-uri, mass-media și cetățeni, fiecare având un rol crucial în acest proces. Rezultatele nu vor fi imediate, dar un angajament ferm față de aceste principii poate asigura evoluţia spre o societate mai transparentă, mai echitabilă și mai prosperă.

Corupția, capturarea statului și emigrarea masivă sunt simptome ale unor probleme structurale adânci, care necesită soluții complexe și coordonate. Reforma trebuie să fie holistică, incluzând toate aspectele societății.

Procesul de reformă nu este unul ușor și nici rapid. Însă istoria ne arată că națiunile care au îmbrățișat schimbarea și care au fost hotărâte să combată corupția și inechitatea au reușit să își transforme societățile în mod semnificativ. România are un potențial enorm, dar pentru a-l realiza, trebuie să existe un angajament colectiv și o voință politică puternică, fără foştii securiști și familiile acestora.

Este important ca fiecare dintre noi să recunoască puterea pe care o are în modelarea viitorului.  Fiecare acțiune contează, fie că este vorba de vot, de educație sau de implicare civică. Prin eforturi comune, România poate deveni un exemplu de succes în regiune și în lume.

În lipsa bunei credințe, o poleială educațională în țară sau în străinătate, chiar și peste ocean, nu va elibera nici individul, nici grupul din ghearele eşecului. Unii pot visa la glorie eternă, dar își au deja locul rezervat pe listele rușinii, nu pe monumentele istoriei. Descendenții corupților și securiștilor vor cunoaște, la rândul lor, gustul adevăratelor consecințe legale. Mai trebuie doar puțină răbdare!

Surse:

Rise Project: Sursă de investigații jurnalistice din România, care a documentat numeroase cazuri de corupție și influență.

Balkan Insight: Platformă care publică analize și articole despre problemele politice și economice din Balcani, inclusiv România.

Eurostat: Portalul oficial de statistici al Uniunii Europene

Osservatorio Balcani e Caucaso Transeuropa: O platformă de jurnalism și cercetare care acoperă teme politice și sociale din Europa de Est și Balcani, inclusiv probleme legate de influența politică și libertatea presei în România.

made in neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate