Autostrada Unirii, care va trece prin Neamț, riscă să devină simbolul corupției din România din toate timpurile

0

Autostrada Unirii (A8), destinată să conecteze Moldova la rețeaua națională de autostrăzi, a devenit un subiect de controversă din cauza costurilor sale aberant de ridicate, estimate la 56,8 milioane de euro pe kilometru pentru tronsonul dintre Târgu Neamț și Iași. Această sumă exorbitantă ridică întrebări serioase despre influența corupției în gestionarea fondurilor publice, având în vedere că această autostradă costă de aproape cinci ori mai mult pe kilometru decât cele construite în Austria, unde condițiile sunt mult mai dificile.

Comparativ cu Austria, unde construcția autostrăzilor prin regiunile montane complexe, implicând tuneluri și poduri, ajunge la un cost mediu de 12,87 milioane de euro pe kilometru, România estimează un cost de 56,8 milioane de euro pe kilometru pentru un teren mult mai puțin dificil.

Am făcut comparația cu Austria deoarece, în condițiile dificile impuse de traversarea Alpilor, unde sunt necesare numeroase tuneluri și poduri, costurile rămân semnificativ mai mici decât cele estimate pentru Autostrada Unirii. Această discrepanță ridică mari semne de întrebare despre provocările pe care le întâmpină România în implementarea unor proiecte de infrastructură.

Putem aminti și de Grecia, unde Egnatia Odos, o autostradă de 670 km care traversează nordul țării, a costat aproximativ 12,5 milioane de euro pe kilometru. Proiectul a implicat numeroase tuneluri și poduri, similar cu condițiile care ar putea fi întâlnite pe tronsoanele mai dificile din România, dar cu costuri semnificativ mai mici. De asemenea, autostrada Ionia Odos a avut un cost de 8,2 milioane de euro pe kilometru. În Turcia, autostrada Gebze-Orhangazi-İzmir a avut un cost de 16,4 milioane de euro pe kilometru și include viaducte și tuneluri; cu toate acestea, costul per kilometru este mult mai mic decât cel estimat pentru Autostrada Unirii, chiar dacă infrastructura din Turcia este considerabil mai complexă.

Costurile pentru Autostrada Unirii evidențiază problemele adânc înrădăcinate ale corupției din România. Comparând aceste costuri cu cele ale altor proiecte majore din Europa, devine clar că investițiile din România sunt afectate negativ de gestionarea defectuoasă și de influențele corupției, rezultând în cheltuieli mult mai mari decât ar fi justificat.

Nu suntem experți în infrastructură, dar avem acces la multe informații despre construcția altor autostrăzi în lume, mai complexe decât cea din România, și, în mod legitim, comparând sumele, apar suspiciuni rezonabile de corupție.

I.R.

made in neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate