Reforma fiscală – Codul Fiscal și Codul de Procedură Fiscală – Guvernul PONTA
Materiale prezentate la începutul Ședinței de Guvern din data de 18 februarie 2015, ora 12.00 referitoare la Codul Fiscal și Codul de Procedură Fiscală:
TVA – Revenirea la nivelul mediu din UE – Propuneri:
- Reducerea cotei standard pentru toate bunurile şi serviciile de la 24% în prezent la 20% începând cu 1 ianuarie 2016
- Reducerea cotei de TVA pentru carne, pește, legume și fructe de la 24% în prezent la 9% începând cu 1 ianuarie 2016
- Introducerea taxării inverse pentru livrarea de clădiri, părţi de clădire şi terenuri de orice fel, pentru a căror livrare se aplică regimul de taxare, începând cu 1 ianuarie 2016
- Reducerea cotei TVA de la 20% la 18% începând cu 1 ianuarie 2018
Argumente pentru reducerea TVA
- România este a 5–a ţară din UE, în ceea ce priveşte cota standard de TVA (24%), după Ungaria, Danemarca, Croaţia şi Suedia;
- Încasările din TVA se situeaza sub creşterea nominală a VAB;
- Cota efectivă a TVA este mult sub cota medie legală;
- Consumul privat a crescut, în medie, cu 1% anual în 2011 şi 2012, deşi veniturile salariale reale s-au majorat în medie cu 2%;
- Frauda fiscală din TVA a fost mai mare după majorarea TVA, respectiv de la 3,4% din PIB în 2010 la 6,3% din PIB în 2012, după care s-a redus la 5,7% din PIB în 2013;
Contribuțiile sociale de stat – O măsură pentru locuri de muncă şi dezvoltare – Propuneri
- Introducerea plafonului maxim de 5 salarii medii brute pentru baza lunară de calcul a CAS și CASS de la 1 ianuarie 2016
- Eliminarea deducerii CASS de la calculul impozitului pe venit de la 1 ianuarie 2016
- Introducerea obligației de plată a CAS și CASS pentru toate persoanele fizice care realizează venituri
- Majorarea sumei neimpozabile lunare avute în vedere la stabilirea impozitului pe venitul din pensii începând cu 1 ianuarie 2016
- Reducerea contributiei de asigurări sociale la angajat de la 10,5% la 7,5% de la 1 ianuarie 2017
- Reducerea contributiei de asigurări sociale la angajator de la 15,8% la 13,5% de la 1 ianuarie 2017
Impozitarea microîntreprinderilor – Propuneri
1. Stabilirea unei cote de impozitare diferenţiate, în funcţie de numărul de salariaţi, după cum urmează:
- 1% pentru microîntreprinderile care au peste 2 salariaţi, inclusiv;
- 3% pentru microîntreprinderile care au un salariat;
- 3% + 1530 lei trimestrial, pentru microîntreprinderile care nu au salariaţi;
- 3% pentru microîntreprinderile care nu se încadrează în prevederile lit.a) sau lit.b), si care se află într-una din următoarele situații înscrise în registrul comerțului sau în registrul ţinut de instanţele judecătoresti competente, după caz: (i) dizolvare urmată de lichidare; (ii) inactivitate temporară; (iii) nedesfăsurarea de activităţi.
2. Modificarea pragurilor
- 75.000 euro, pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor în anul 2017
- 85.000 euro, pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor în anul 2018;
- 100.000 euro, pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor începând cu anul 2019.
- Microîntreprinderile reprezintă 78,3% din totalul societăţilor comerciale active, realizând o cifră de afaceri de numai 2,4%, din totalul cifrei de afaceri realizate de societatile comerciale din Romania.
- Forţa de muncă angajată în microîntreprinderi reprezintă 14% din totalul salariaţilor din societăţile comerciale care depun bilanţuri contabile.
- 47,2% din microîntreprinderi inregistrau pierdere neta la 31.12.2013.
- Microîntreprinderile – aproape în totalitate cu capital autohton – vor fi mult mai interesate pentru corectitudine în afaceri şi reducerea economiei ascunse.
Impozit pe dividende – Propunere
- Eliminarea impozitului pe dividende începând cu 1 ianuarie 2016.
Argumente
- Eliminarea dublei impuneri economice, la nivelul companiei si actionarilor
- Companiile listate la Bursa de valori București (BVB) ar deveni mai atractive, indicele BET ar reveni la valorile înregistrate înainte de criza financiară, putând chiar să atingă noi maxime.
- Se va îmbunătăţi guvernanţa corporativă, acţionarii urmărind reflectarea reală a rezultatelor economice şi financiare.
- Companiile mari nu-si vor mai externaliza profitul, iar IMM-urile vor renunta la tendintele de comportament evazionist (diminuarea bazei de impozitare prin inregistrarea de cheltuieli fictive).
- Eliminarea impozitului pe dividende va conduce la cresterea incasarilor din impozitul pe profit.
Cota unică – Propuneri
- Reducerea cotei de impozit pe profit de la 16% în prezent la 14% începând cu 1 ianuarie 2019
- Reducerea cotei de impozit pe venit de la 16% în prezent la 14% începând cu 1 ianuarie 2019
- Reducerea cotei de impozit pe veniturile obţinute din România de nerezidenţi de la 16% în prezent la 14% începând cu 1 ianuarie 2019.
Accize- Propuneri
Diminuarea nivelului accizelor la principalele produse energetice (motorină, benzina fără plumb şi benzina cu plumb), astfel:
- Scaderea cu 20% a accizei la motorina ( de la 1897,08 lei / 1000 litri la 1518,04 lei / 1000 litri);
- Scaderea cu 18,62% a accizei la benzina fara plumb ( de la 2035,40 lei / 1000 litri la 1656,36 lei / 1000 litri);
- Scaderea cu 16,28% a accizei la benzina cu plumb ( de la 2327,27 lei / 1000 litri la 1948,23 lei / 1000 litri)
Reasezarea nivelurilor accizelor pentru alcool și băuturile alcoolice.
- Scaderea cu 15,38% a accizelor pentru bere ( de la 3,9 lei / hl / 1 grad Plato la 3,3 lei / hl / 1grad Plato)
- Scaderea cu 70% a accizelor la vinuri spumoase ( de la 161,33 lei / hl produs la 47,38 lei / hl produs) si cu 77,7% pentru bauturi fermentate spumoase (de la 213,21 lei / hl produs la 47,38 lei / hl produs)
- Scaderea cu 30% a accizelor pentru alcool etilic (de la 4738,01 lei / hl alcool pur la 3306,98 lei / hl alcool pur)
Eliminarea din sfera de impozitare atât a titeiului din productia internă cât si a produselor care în prezent se regăsesc la Capitolul II „Alte produse accizabile”: cafea, bijuterii, confectii din blănuri, autoturisme etc.
Impozitul pe constructii – Propunere
- Eliminare a impozitului pe construcții începând cu 1 ianuarie 2016.
Impozite şi taxe locale
- Eliminarea discriminării generate de sistemul fiscal actual în funcție de natura juridică a contribuabilului, în care destinația clădirii poate fi rezidențială sau comercială;
- Reducerea sarcinilor administrativ-fiscale pentru contribuabili;
- Încurajarea investițiilor;
- Întărirea autonomiei locale, acordând autorităților locale posibilitatea să stabilească politica fiscală locală ținând cont de propriile necesități de proiectare bugetară;
Impozitul pe clădiri:
– Cota impozitului pe clădiri rezidențiale va fi cuprinsă între 0,08 % 0.2%, față de cota actuală 0,1 %;
– Cota impozitului pe clădiri nerezidențiale, va fi cuprinsă între 0,2%-1,3%;
Impozitului pe teren:
– Pentru terenurile situate în intravilan au fost introduse limite minime și maxime, pe ranguri de localități și zone.
Impozitul pe mijloacele de transport:
– S-a introdus posibilitatea de scutire sau reducere a impozitului pe mijloacele de transport agricole folosite exclusiv în domeniul agricol.
Competențe ale consiliilor locale:
– Pot majora, pentru clădirile și terenurile neîngrijite situate în intravilan, impozitul pe clădiri și impozitul pe teren cu până la 500%;
-Pentru terenul agricol din extravilan nelucrat timp de doi ani consecutiv, se poate majora impozitul pe teren cu până la 500%.