Teatrul Tineretului Piatra Neamţ participă la Festivalul Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr, cu premiera „O…ladă”
Teatrul Tineretului Piatra Neamţ prezintă vineri, 11 octombrie 2013, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului „Luceafărul”, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr (FITPT) premiera spectacolului „O… ladă”.
Spectacolul realizat de trupa Teatrului Tineretului marchează închiderea celei de-a VI-a ediţii a festivalului. FITPT este în plină desfăşurare (5-11 octombrie) şi reuneşte, sub genericul LUDIC, evenimente şi artişti din 10 ţări: Marea Britanie, Italia, Rusia, Olanda, Belgia, Germania, Cehia, Franţa, Polonia şi România.
O…ladă
creaţie colectivă după Ion Creangă
În distribuţie: Nora Covali, Corina Grigoraş, Ecaterina Hâţu, Cătălina Ieşanu, Ingrid Robu, Adina Suciu, Alexandra Suciu, Cezar Antal, Răzvan Bănuţ, Dan Covrig, Victor Giurescu, Dragoş Ionescu, Costel Manole, Rareş Pîrlog
text: Genţiana Ionescu
scenografie: Romulus Boicu
muzică şi versuri: Ada Milea
regie: Alexandru Dabija
Alexandru Dabija continuă explorarea poveştilor lui Ion Creangă, realizând împreună cu trupa Teatrului Tineretului un spectacol în care gâlceava, curiozitatea bârfitoare, invidia, prejudecata, superstiţia sunt sevele umorului dar şi ale reflecţiei amare.
În „O … ladă“ întâlnim personajele din „Fata babei şi fata moşneagului“, cărora li se adaugă o suită de babe straşnice, precum şi Cucoşu’, moşul şi baba din OO! (creaţie colectivă după „Punguţa cu doi bani“, spectacol de referinţă al Teatrului Tineretului, regizat tot de Alexandru Dabija). Chipurile din poveşti primesc importante atribute psihologizante, în intenţia regizorală de a amenda diferite derapaje de mentalitate. Faţă de babele lui Creangă, construite aproape monocord ca întruchipări ale răutăţii, singura precizare de natură fizică fiind vârsta înaintată, „O … ladă“ aduce în scenă felurite babe, marcate de câte o trăsătură fizică sau morală distinctivă, pentru sublinierea căreia actorul trebuie să găsească numeroase resurse creatoare. Cântecele compuse de Ada Milea, încărcate de umor şi mesaj, subliniază sancţionări sociale şi probe iniţiatice.
Aşa cum lada are un simbolism ambivalent – ascunde o comoară sau un blestem – aşa şi acest spectacol se înscrie pe coordonatele dualităţii: te luminează prin râs şi îţi arată, lucid, condiţia de fiinţă efemeră.
Spectacol, nerecomandat, celor carora le lipseste un simt, esential! Al Umorului. S-ar putea, ca unii sa se recunoasca in vreo baba si vor pleca de la spectacol imbufnati si tristi, ca s-au vazut „in oglinda”.