În curând, sună clopoțelul! Pregătirea psihologică pentru începutul școlii: Cum sprijinim copiii să facă față tranziției

0

Luni, 9 septembrie, sună clopoțelul! Urmăriți o nouă ediție a emisiunii ZONA GRI, moderată de Beatrice, alături de invitatul nostru, Pavel-Radu Lala, psiholog, psihoterapeut și consilier școlar. Împreună aflăm cum putem ajuta copiii să treacă prin această tranziție la început de an școlar, cu încredere și calm.

Începerea noului an școlar este un moment important în viața oricărui copil, dar și în viața familiei. Fie că este vorba despre prima zi de grădiniță sau de școală, această tranziție poate fi marcată de o gamă largă de emoții – de la entuziasm și curiozitate, până la anxietate și teamă. În această ediție a emisiunii Zona Gri părinții pot afla cum să își pregătească psihologic copiii pentru această etapă și să le ofere sprijinul necesar pentru a face față schimbărilor într-un mod sănătos și echilibrat.

De ce este începutul școlii o provocare pentru copii?

Pentru mulți copii, prima zi de școală sau grădiniță reprezintă un moment de separare de mediul familiar și confortabil al casei. Această schimbare poate fi o sursă majoră de anxietate, provocată de factori precum:

  1. Separarea de părinți: Mulți copii dezvoltă o legătură puternică cu părinții lor, iar distanțarea de aceștia pe parcursul zilei poate declanșa teama de abandon. Aceasta este una dintre cele mai comune surse de neliniște pentru copii la începutul școlii.
  2. Teama de necunoscut: Intrarea într-un mediu nou, unde copiii întâlnesc colegi și profesori necunoscuți, poate fi o experiență copleșitoare. Necunoașterea a ceea ce urmează poate genera frică și nesiguranță.
  3. Schimbarea rutinei: Acasă, copiii se simt în siguranță în cadrul unei rutine bine stabilite. Trecerea la programul și regulile stricte de la școală sau grădiniță implică o schimbare bruscă, care poate crea confuzie și stres.
  4. Presiunea socială: Începerea școlii înseamnă și expunerea la un mediu social organizat, în care copiii trebuie să interacționeze cu alți colegi și să urmeze reguli sociale. Unii copii pot simți dificultăți în a-și face prieteni sau în a se adapta acestui mediu nou.
  5. Autonomia limitată: La grădiniță și școală, copiii trebuie să urmeze un program stabilit de adulți, să respecte reguli și să participe la activități programate. Această limitare a libertății personale poate crea frustrare, mai ales pentru copiii obișnuiți cu un control mai mare asupra activităților lor.

Rolul părinților în gestionarea anxietății copilului

Părinții joacă un rol esențial în modul în care copiii își gestionează anxietatea legată de școală. Una dintre cele mai importante strategii este aceea ca părinții să își controleze propriile îngrijorări. Copiii sunt extrem de sensibili la starea emoțională a părinților și tind să preia aceste emoții. Astfel, părinții trebuie să arate încredere în abilitatea copilului de a se adapta și să evite transmiterea propriilor frici.

Este important ca părinții să comunice deschis cu copiii lor despre ce presupune mersul la școală. Pot discuta despre activitățile care îi așteaptă, colegii pe care îi vor cunoaște și profesorii care vor fi acolo să îi ajute. Familiarizarea cu școala și mediul școlar poate reduce semnificativ anxietatea legată de necunoscut.

Tehnici pentru a ajuta copiii să facă față tranziției

  1. Stabilirea unei rutine clare: Oferirea unei rutine zilnice stabile le oferă copiilor un sentiment de siguranță. Rutina de dimineață, prânz și seară, care să includă pregătirea pentru școală, poate să le ofere confort.
  2. Vizite prealabile la școală: Dacă este posibil, faceți o vizită la școala sau grădinița unde va merge copilul. Arătați-i clasa, terenul de joacă, toaletele și alte spații importante. Familiarizarea cu mediul îi va ajuta să se simtă mai confortabil în prima zi.
  3. Încurajarea exprimării emoțiilor: Este esențial să le permiteți copiilor să își exprime sentimentele. Întrebați-i cum se simt în legătură cu începutul școlii și ascultați-le grijile. În acest fel, veți valida emoțiile lor și îi veți ajuta să le gestioneze mai bine.
  4. Tehnici de relaxare: Învățații pe copii tehnici simple de relaxare, cum ar fi respirația profundă, pentru a-i ajuta să facă față anxietății. Aceste tehnici sunt utile atât acasă, cât și la școală, când se simt copleșiți.
  5. Sprijinirea dezvoltării sociale: Încurajați copilul să se implice în activități sociale sau să interacționeze cu colegii înainte de începerea școlii. Puteți organiza întâlniri cu alți copii din cartier sau vizite la prieteni de familie.
  6. Crearea unui ritual de despărțire: Un ritual simplu și constant pentru despărțirea de dimineață poate ajuta copilul să se simtă mai sigur. Fie că este un „te pup și te îmbrățișez”, fie că este un mic gest simbolic, acest ritual va deveni o ancoră emoțională pentru copil.

Învățarea și exersarea strategiilor de gestionare a emoțiilor este un pas important în dezvoltarea unui copil echilibrat. Învățați-l să își gestioneze stresul și emoțiile intense prin activități creative, cum ar fi desenul, muzica sau jocurile. De asemenea, explicați-i că este normal să se simtă neliniștit uneori, dar că aceste sentimente vor trece odată ce se va adapta la noul mediu.

Începutul școlii este un moment important în viața copilului, care poate aduce atât bucurii, cât și provocări. Cu sprijinul potrivit din partea părinților, această tranziție poate deveni o experiență pozitivă. Oferindu-le copiilor încredere, sprijin emoțional și un mediu sigur, putem să îi ajutăm să facă față cu succes acestui nou capitol din viața lor.

Indiferent de dificultățile întâlnite, fiecare copil are capacitatea de a se adapta și de a înflori, iar părinții sunt cei care pot crea fundația stabilă pe care copiii să își construiască încrederea în sine și reziliența emoțională.

made in neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate