Guvernul României adopta ”Ordonanța austerității” Măsuri drastice pentru controlul deficitului bugetar

0

O nouă Ordonanță de Urgență Introduce Măsuri Fiscale și Bugetare Riguroase pentru Anul 2024

Într-un context economic delicat și sub presiunea Comisiei Europene, Guvernul României a adoptat recent o ordonanță de urgență menită să controleze și să diminueze deficitul bugetar în anul 2024. Aceasta vine în urma depășirii repetate a pragului de deficit de 3% din PIB stabilit de reglementările europene, deficitul pentru anul 2023 fiind estimat la 6,6% din PIB.

Contextul Economic și Necesitatea Ordonanței

Conform datelor furnizate de Guvern, România a înregistrat o încetinire semnificativă a creșterii economice, cu o creștere de doar 0,1% în trimestrul II din 2024 față de trimestrul I, și o revizuire în scădere a prognozei de creștere economică anuală la 0,8%, de la 3,3% cât era planificat inițial. În acest context, măsurile de consolidare fiscală au devenit esențiale pentru evitarea escaladării procedurii de deficit excesiv inițiate de Comisia Europeană.

Principalele Măsuri Propuse

Ordonanța de urgență introduce o serie de măsuri fiscale și bugetare menite să reducă cheltuielile și să îmbunătățească colectarea veniturilor. Printre cele mai importante se numără:

  1. Limitarea Cheltuielilor Publice: Ordonatorii de credite ai autorităților și instituțiilor publice sunt obligați să mențină cheltuielile pentru bunuri și servicii în ultimele luni ale anului 2024 la nivelul mediei din primele opt luni ale anului. Excepții se fac doar în cazuri justificate, precum cheltuielile pentru sănătate, educație și siguranță publică.
  2. Facilități Fiscale pentru Îmbunătățirea Colectării: Se propune anularea dobânzilor, penalităților și a altor accesorii aferente obligațiilor bugetare principale restante, cu condiția ca debitorii să își achite obligațiile restante până la sfârșitul lunii noiembrie 2024. Această măsură vizează atât contribuabili persoane fizice, cât și juridice, pentru a stimula conformarea voluntară și pentru a reduce volumul creanțelor neîncasate, estimat la 175 miliarde lei.
  3. Restricționarea Achizițiilor Publice: În anul 2024, se interzice organizarea de proceduri de achiziție publică și încheierea de angajamente legale pentru anumite categorii de cheltuieli, cum ar fi furnituri de birou, consultanță și expertiză, cu excepția cazurilor care sunt necesare pentru proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile.
  4. Bonificații pentru Plătitorii de Impozit pe Profit și Microîntreprinderi: Contribuabilii care își declară și achită la termen impozitul pe profit sau pe veniturile microîntreprinderilor beneficiază de o bonificație de 3%. Această măsură este menită să încurajeze conformarea fiscală și să sprijine mediul de afaceri într-o perioadă economică dificilă.
  5. Eșalonarea Plăților Salariilor în Sistemul Judiciar: Diferențele salariale stabilite prin decizii ale conducerii instituțiilor din sistemul judiciar, dar neachitate până la sfârșitul anului 2023, vor fi eșalonate și plătite în perioada 2025-2029. Aceste sume vor fi ajustate cu rata inflației pentru a compensa întârzierea plății.

Implicațiile Ordonanței asupra Economiei României

Măsurile prevăzute de această ordonanță sunt considerate esențiale pentru menținerea stabilității macroeconomice a României și pentru evitarea unor sancțiuni severe din partea Uniunii Europene, care ar putea include suspendarea parțială a fondurilor europene destinate țării. Totodată, limitarea cheltuielilor și îmbunătățirea colectării veniturilor sunt văzute ca pași necesari pentru a asigura sustenabilitatea bugetară pe termen mediu și lung.

Cu toate acestea, există îngrijorări privind impactul acestor măsuri asupra mediului de afaceri și asupra investițiilor publice, care ar putea suferi din cauza restricțiilor bugetare. Rămâne de văzut dacă Guvernul va reuși să echilibreze necesitatea consolidării fiscale cu stimularea creșterii economice într-un context macroeconomic fragil.

Concluzie

Ordonanța de urgență adoptată de Guvernul României reflectă un efort concertat de a răspunde presiunilor externe și de a restabili echilibrul bugetar al țării. Implementarea eficientă și echilibrată a acestor măsuri va fi crucială pentru stabilitatea economică a României în perioada următoare.

GUVERNUL ROMÂNIEI

ORDONANŢĂ DE URGENȚĂ

pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetului general consolidat al României în anul 2024 precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative

Având în vedere obligația Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetară în mod prudent pentru a gestiona resursele și obligațiile bugetare, precum și riscurile fiscale de o manieră care să asigure sustenabilitatea poziției fiscale pe termen mediu și lung, precum și predictibilitatea politicii fiscal-bugetare pe termen mediu, în scopul menținerii stabilității macroeconomice a României;

Ținând cont că pentru România a fost declanșată procedura de deficit excesiv, întrucât deficitul calculat potrivit metodologiei Sistemului european de conturi a depășit pragul stabilit de reglementările europene de 3% din produsul intern brut în anul 2019, iar în prezent datorită deficitului bugetar în termeni ESA de la sfârșitul anului 2023 de 6,6% din PIB a fost declanșată o nouă procedură de deficit bugetar excesiv pentru care v-a trebui prezentat până la data de 15 octombrie 2024 planul fiscal structural al României pentru perioada 2025-2031;

Luând în considerare că evoluția execuției bugetare pe primele șapte luni ale anului impune măsuri suplimentare de limitare a cheltuielilor publice deoarece față de nivelul planificat al deficitului bugetar pe anul 2024 de 5% din PIB, la sfârșitul lunii iulie 2024 nivelul realizat era de 4,03% din PIB iar în aceste condiții există perspectiva unei depășiri a deficitului bugetar pentru anul 2024 în condițiile în care Comisia Europeană în prognoza de primăvară a estimat un nivel al deficitului bugetar de 6,9% din PIB;

Întrucât volumul creanțelor bugetare neîncasate la buget a ajuns la valoarea de 175 mld lei echivalentul a 35 mld euro iar în acest context trebuie identificate măsuri care să permită o mai bună colectare a creanțelor bugetare dar în același timp să nu antreneze efectul de neplată a datoriilor față de buget context în care creditul fiscal trebuie să aibă costuri mai mari decât creditul bancar. De asemenea anumite facilități fiscale care îmbracă forma anulării parțiale a accesoriilor aferente creanțelor bugetare acordate pe termene limitate de timp pot conduce la îmbunătățirea colectării creanțelor bugetare;

Ținând cont de contextul macroeconomic al României determinat de faptul că se înregistrează o încetinire a creșterii economice a României respectiv s-a înregistrat o creștere de doar 0,1% în trimestrul II-2024 față de trimestrul I-2024 iar față de nivelul programat al creșterii economice de doar 0,8% față de un nivel planificat pentru anul 2024 de 3,3% din PIB iar în această situație este necesar să fie adoptate măsuri de sprijin pentru mediul de faceri pentru a susține activitatea economică a acestora. În același timp după eliminarea contribuabililor inactivi, în insolvență sau faliment se observă că din valoarea creanțelor bugetare de 175 mld lei pot fi identificate creanțe în valoare de 71,8 mld lei care ar putea face obiectul unor facilități fiscale din care 60,5 mld lei reprezintă debite iar accesorii 11,3 mld

lei în această situație regăsindu-se un număr de 330.735 contribuabili persoane juridice și un număr de 848.705 contribuabili persoane fizice, în timp ce 558.408 contribuabili persoane juridice au achitate obligațiile față de buget la zi. În acest context se estimează un procent de încasare a acestor tipuri de creanțe la buget în valoare de până la 20% din valoarea acestora. Totodată pentru a facilita conformarea voluntară pentru contribuabilii care au achitate datoriile față de buget la zi este necesară facilitarea unei bonificații care să stimuleze în continuare conformarea voluntară;

Deoarece, lipsa unor măsuri bugetare adoptate de urgență, care să conducă la limitarea și diminuarea cheltuielilor bugetare pe perioada rămasă până la sfârșitul acestui an, poate avea consecințe imediate asupra creșterii costurilor finanțării deficitului bugetar, dar și asupra fondurilor alocate pentru investiții în cadrul Politicii de Coeziune, precum și asupra fondurilor alocate prin Planul Național de Redresare și Reziliență al României,

Având în vedere faptul că, în cazul fondurilor europene aferente Politicii de coeziune 2021 – 2027, în conformitate cu prevederile articolului 19 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize, sunt prevăzute sancțiunile aplicabile statului membru care pot duce până la suspendarea parțială a fondurilor europene. Acesta este completat de prevederile articolului 10 din Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență, unde, în cazul Mecanismului de Redresare și Reziliență, Comisia prezintă Consiliului o propunere de suspendare totală sau parțială a angajamentelor sau plăților în cazul în care Consiliul decide, în conformitate cu articolul 126 alineatul (8) sau alineatul (11) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, că un stat membru nu a luat măsuri efective pentru a-și corecta deficitul excesiv.

În considerarea faptului că aceste elemente vizează un interes public și constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,

În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.

ART.I (1) Prezentele măsuri se aplică pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, unități administrativ- teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului București ori instituții publice.

  • În sensul prezentelor măsuri, prin obligații bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv se înțelege:
  • obligații bugetare pentru care s-a împlinit scadența sau termenul de plată până la data de 31 august 2024 inclusiv. Sunt considerate obligații bugetare principale restante și obligațiile bugetare principale datorate de debitorul aflat în

insolvență pentru care s-a împlinit scadența până la data de 31 august 2024 inclusiv, independent de existența unui tabel de creanțe sau a unui program de plată a creanțelor.

  • diferențele de obligații bugetare principale stabilite prin decizii de impunere comunicate până la data de 31 august 2024 inclusiv, chiar dacă pentru acestea nu s-a împlinit termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, precum și diferențele de obligații bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 august 2024 inclusiv, stabilite de organul fiscal central prin decizie de impunere emisă și comunicată până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, ca urmare a unei inspecții fiscale sau a verificării situației fiscale personale;
  • obligațiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă din oficiu de organul fiscal sau prin declarație de impunere depusă cu întârziere de către contribuabil, în perioada cuprinsă între 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
  • alte obligații de plată individualizate în titluri executorii emise potrivit legii și existente în evidența organului fiscal în vederea recuperării la data de 31 august 2024 inclusiv, precum și obligațiile bugetare principale stabilite de alte organe decât organele fiscale, aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 august 2024, transmise spre recuperare organelor fiscale în perioada cuprinsă între 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
  • Nu sunt considerate obligații de plată restante la data de 31 august 2024 inclusiv:
  • obligațiile bugetare pentru care s-au acordat și sunt în derulare înlesniri la

plată, potrivit legii, la data de 31 august 2024 inclusiv;

  • obligațiile de plată stabilite în acte administrative a căror executare este

suspendată în condițiile legii la data de 31 august 2024 inclusiv.

  • Sunt considerate restante la data de 31 august 2024 inclusiv și obligațiile de plată care, la această dată, se află în oricare dintre situațiile prevăzute la alin. (3), iar ulterior acestei date, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, înlesnirea la plată își pierde valabilitatea sau, după caz, încetează suspendarea executării actului administrativ fiscal.
  • Pentru obligațiile prevăzute la alin. (3) lit. b), debitorii pot renunța la efectele suspendării actului administrativ fiscal pentru a beneficia de anularea dobânzilor, penalităților și tuturor accesoriilor. În acest caz, debitorii trebuie să depună o cerere de renunțare la efectele suspendării actului administrativ fiscal până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.
  • Accesoriile aferente unor obligații bugetare principale reprezentând ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene nu se amână la plată și nu se anulează, dacă instituția sau autoritatea publică care a transmis organului fiscal titlul executoriu în vederea recuperării trebuie să vireze la bugetul Uniunii Europene, conform legii, respectivele accesorii.
  • Prevederile măsurilor de anulare a accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale restante la data de 31 august 2024 se aplică în mod corespunzător de către:
  • organele vamale pentru creanțele vamale. În acest sens, decizia pentru regularizarea situației privind obligațiile suplimentare stabilite de controlul vamal este asimilată deciziei de impunere emise de către organele de inspecție fiscală. În

situația în care decizia pentru regularizarea situației privind obligațiile suplimentare stabilite de controlul vamal este întocmită la solicitarea contribuabilului pentru a corecta obligațiile vamale declarate, atunci aceasta este asimilată declarației rectificative;

  • organele fiscale centrale pentru obligațiile bugetare stabilite de către organele de inspecție economico-financiară, prin dispoziții obligatorii și procese- verbale.

ART.II Dobânzile, penalitățile și toate accesoriile aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:

  1. toate obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, administrate de organul fiscal central, se sting prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
  2. sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, toate obligațiile bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
  3. debitorul să aibă depuse toate declarațiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv. Această condiție se consideră îndeplinită și în cazul în care, pentru perioadele în care nu s-au depus declarații fiscale, obligațiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către organul fiscal central;
  4. debitorul depune cererea de anulare a accesoriilor după îndeplinirea în mod corespunzător a condițiilor prevăzute la lit. a) – c), până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancțiunea decăderii.

ART. III (1) Dobânzile, penalitățile și toate accesoriile aferente diferențelor de obligații bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declarație rectificativă prin care se corectează obligațiile bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, administrate de organul fiscal, se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:

  1. declarația rectificativă este depusă începând cu data de 1 septembrie 2024 până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
  2. toate obligațiile bugetare principale individualizate în declarația rectificativă se sting prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
  3. sunt îndeplinite, în mod corespunzător, condițiile prevăzute la art. II lit. b)
  4. d).

(2)  Prevederile  alin. (1)  sunt  aplicabile  și  în cazul  corectării erorilor din

deconturile de taxă pe valoarea adăugată efectuate potrivit reglementărilor legale

în vigoare.

ART. IV Dobânzile, penalitățile și toate accesoriile aferente obligațiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv și stinse până la această dată se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ şi în mod corespunzător condițiile prevăzute la art. II lit. b) – d).

ART. V (1) Dobânzile, penalitățile și toate accesoriile aferente obligațiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv și individualizate în decizii de impunere emise ca urmare unui control fiscal în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, și încheiate, conform art. 130 alin. (4) din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:

  1. toate diferențele de obligații bugetare principale individualizate în decizia de impunere sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, până la termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din aceeași lege;
  2. cererea de anulare a accesoriilor se depune în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere, sub sancțiunea decăderii dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024.
  3. În sensul prezentelor măsuri, prin control fiscal în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se înțelege acel control fiscal pentru care nu s-a comunicat persoanei controlate decizia de impunere până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
  4. Prin derogare de la art. 105 alin. (8) din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în situația inspecțiilor fiscale ce urmează să înceapă după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, în scopul acordării anulării prevăzute la art. III, organele fiscale iau în considerare declarațiile rectificative depuse de debitori în cel mult 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

ART. VI (1) Debitorii care intenționează să beneficieze de anularea obligațiilor bugetare accesorii potrivit art. II din prezenta ordonanță de urgență, pot notifica organul fiscal cu privire la intenția lor, până cel mai târziu la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor prevăzută la art. II lit. d) dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024 sub sancțiunea decăderii;

  • După primirea notificării prevăzute la alin. (1), organul fiscal verifică dacă debitorul și-a îndeplinit obligațiile declarative potrivit vectorului fiscal până la data depunerii notificării, efectuează stingerile, compensările și orice alte operațiuni necesare în vederea stabilirii cu certitudine a obligațiilor bugetare ce constituie condiție pentru acordarea facilității fiscale potrivit art. II – V. În cazul în care se constată că debitorul nu și-a îndeplinit obligațiile declarative, organul fiscal îl îndrumă potrivit art. 7 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
  • În termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data depunerii notificării, organul fiscal eliberează din oficiu certificatul de atestare fiscală, pe care îl comunică debitorului.
  • Organul fiscal are obligația de a clarifica cu debitorul eventualele neconcordanțe cu privire la obligațiile bugetare ce constituie condiție pentru acordarea facilității fiscale sau a celor care pot fi anulate, potrivit art. II – V.
  • Pentru debitorii care au notificat organul fiscal potrivit alin. (1):
  1. dobânzile, penalitățile și toate accesoriile, care pot face obiectul anulării, se amână la plată în vederea anulării. În acest caz, organul fiscal central emite decizie de amânare la plată a dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor;
  2. procedura de executare silită nu începe sau se suspendă, după caz, pentru obligațiile accesorii amânate la plată potrivit lit. a);
  3. obligațiile accesorii amânate la plată potrivit lit. a) nu se sting până la data soluționării cererii de anulare a accesoriilor sau până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, în cazul în care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor.
  4. Prevederile alin. (5) sunt aplicabile și pe perioada cuprinsă între data depunerii cererii de anulare a accesoriilor și data emiterii deciziei de soluționare a cererii potrivit art. VIII alin. (1).
  5. Decizia de amânare la plată a dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor își pierde valabilitatea în oricare dintre următoarele situații:
  6. la data emiterii deciziei de anulare a accesoriilor sau a deciziei de

respingere a cererii de anulare a accesoriilor, după caz;

  • la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, în cazul în care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor.
  • Pentru debitorii care nu au notificat organul fiscal potrivit alin. (1), dobânzile, penalitățile și toate accesoriile care pot fi anulate potrivit prevederilor art. II – V din prezenta ordonanță de urgență și care au fost stinse după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se restituie potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

ART. VII (1) Prin derogare de la prevederile art. 236 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, debitorii care au notificat organul fiscal potrivit art. VI și au dispuse măsuri de executare silită prin poprire asupra disponibilităților bănești la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, pot efectua plata sumelor înscrise în adresele de înființare a popririi din sumele indisponibilizate, altele decât cele reprezentând obligații de plată care fac obiectul amânării la plată în vederea anulării potrivit art. VI alin. (5) lit. a).

(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile și pentru măsurile de executare silită prin poprire dispuse, potrivit legii, între data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și data de 25 noiembrie 2024 inclusiv.

ART. VIII (1) Cererea de anulare a accesoriilor depusă potrivit art. VI, alin.(1) din prezenta ordonanță de urgență, se soluționează prin decizie de anulare a accesoriilor sau, după caz, decizie de respingere a cererii de anulare a accesoriilor.

(2) Un debitor poate beneficia de anularea accesoriilor în oricare dintre situațiile prevăzute la art. II – V, independent sau cumulat, dacă sunt îndeplinite condițiile pentru acordarea anulării.

ART. IX (1) Debitorii care la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, beneficiază de eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și cei care obțin eșalonarea în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, pot beneficia de anularea dobânzilor, penalităților și tuturor accesoriilor în condițiile art. III – V.

(2) Debitorii care la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență beneficiază de eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și cei care obțin eșalonarea în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, pot beneficia, în baza cererii de anulare a dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor, depuse până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, de anularea dobânzilor, penalităților și tuturor accesoriilor dacă eșalonarea la plată se finalizează până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024. În acest caz, accesoriile incluse în ratele de eșalonare cu termene de plată după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, achitate odată cu plata ratei de eșalonare se restituie potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare. În situația în care eșalonarea la plată aflată în derulare cuprinde numai obligații de plată accesorii, debitorii pot beneficia de anularea accesoriilor rămase de plată din înlesnirea la plată acordată fără a le mai achita, urmând ca, în baza cererii de anulare a accesoriilor, organul fiscal să emită decizia de anulare a accesoriilor, precum și decizia de finalizare a eșalonării la plată.

ART. X (1) În cazul obligațiilor bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv, datorate bugetelor locale prevederile art. II – V se aplică de către unitățile administrativ-teritoriale, opțional, cu condiția ca aplicarea acestor prevederi să fie stabilită prin hotărâre a consiliului local.

(2) Prin hotărârea prevăzută la alin. (1) consiliul local aprobă și procedura de

acordare a anulării accesoriilor cu respectarea dispozițiilor art. II – V.

ART. XI (1) Prevederile art. II-V sunt aplicabile și în cazul obligațiilor bugetare administrate de alte instituții sau autorități publice. În acest caz, cererea de anulare a accesoriilor se depune și se soluționează de către instituția sau autoritatea publică care administrează respectivele obligații bugetare.

(2) Prevederile alin.(1) se aplică și timbrului monumentelor istorice reglementat de art.51 din Legea 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice cu modificările și completările ulterioare publicată în Monitorul Oficial al României nr. 938 din 20 noiembrie 2006;

ART. XII Debitorii definiți potrivit art. I, alin.(1) din prezenta ordonanță de urgență care la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv au cereri de rambursare în curs de soluționare pentru care, ulterior acestei date, organul fiscal respinge total sau parțial rambursarea beneficiază de anularea obligațiilor bugetare accesorii dacă achită obligațiile bugetare de care depinde anularea, nestinse prin compensare cu sumele individualizate în cererea de rambursare, în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei prin care se respinge rambursarea.

ART. XIII Facilitatea fiscală reprezentând anularea accesoriilor prevăzută de

art. II-V își menține valabilitatea și în următoarele cazuri:

  1. în cazul desființării actului administrativ fiscal în procedura de soluționare a contestației chiar dacă s-a dispus emiterea unui nou act administrativ fiscal;
  2. în cazul în care ulterior emiterii certificatului de atestare fiscală potrivit art. VI organul fiscal constată existența unor obligații bugetare ce nu au fost incluse în certificatul de atestare fiscală.

ART.XIV Împotriva actelor administrative fiscale emise în aplicarea art. III – XIII se poate formula contestație potrivit art. 268 – 281 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.

ART. XV (1) Procedura de aplicare a prevederilor art. II – VI, precum și art. XVI și art. XVII se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor, la propunerea președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în cazul obligațiilor bugetare administrate de către organul fiscal, în termen de maxim 15 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

(2) În cazul obligațiilor bugetare administrate de alte instituții sau autorități publice, cu excepția unităților administrativ-teritoriale și a subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului București, procedura de aplicare pentru anularea accesoriilor se aprobă de conducătorul instituției sau autorității publice, cu avizul Ministerului Finanțelor, în termen de maxim 15 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

Art. XVI (1) Debitorii, persoane fizice, inclusiv cele care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere și care înregistrează obligații bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv în cuantum mai mic de 5.000 lei inclusiv, pot beneficia de:

  1. anularea unui procent de 50 % din obligațiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, în situația în care acestea sunt stinse în procent de 50% până la data depunerii cererii de anulare dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024;
  2. anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.
  3. Debitorii, persoane fizice, inclusiv cele care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere și care înregistrează obligații bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv în cuantum mai mare de 5.000 lei, pot beneficia de:
  4. anularea unui procent de 25 % din obligațiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, în situația în care acestea sunt stinse în procent de 75 % până la data depunerii cererii de anulare dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024;
  5. anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv
  6. Prevederile art. I-VI sunt aplicabile în mod corespunzător. În cazul debitorilor care au depus notificări conform prevederilor alin. (1) al art. VI, organul fiscal central emite și o decizie de amânare a unui procent de 50%, respectiv 25% după caz, din obligațiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
  7. Pentru debitorii care nu au notificat organul fiscal potrivit alin. (1) al art. VI, sumele reprezentând un procent de 50%, respectiv 25% după caz, din obligațiile bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv, precum și dobânzile, penalitățile și toate accesoriile care pot fi anulate potrivit prevederilor prezentului articol și care au fost stinse după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se restituie potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Art. XVII (1) Contribuabilii plătitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare și plată prevăzut la art. 41 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare precum și contribuabilii plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor potrivit titlului III „Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor” din Codul fiscal, beneficiază de o bonificație de 3% din impozitul pe profit anual/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, în cazul în care aceste impozite au fost declarate și achitate integral, la termenele prevăzute de lege;

  • Organul fiscal central constată din oficiu acordarea bonificațiilor prevăzute la alin. (1) prin emiterea unei decizii, astfel:
  • în cazul impozitului pe profit, după expirarea termenului de declarare și plată a impozitului pe profit anual;
  • în cazul impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, după expirarea termenului de declarare și plată, respectiv după data de 25 ianuarie a anului următor pentru care s-a calculat impozitul;
  • Pentru sumele de plată reprezentând impozit pe profit anual/impozit pe veniturile microîntreprinderilor aferente anului 2024, stabilite prin decizii de impunere de către organele de control fiscal comunicate anterior sau ulterior intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se acordă bonificația prevăzută la alin.
  • dacă sumele stabilite prin acestea sunt achitate în termenul prevăzut de art. 156, alin. (1) din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare;
    • Bonificația se acordă de către organul fiscal cu respectarea următoarelor condiții de către contribuabil:
  • are depuse toate declarațiile conform vectorului fiscal;
  • a achitat integral și la termen impozitul pe profit anual/impozit pe veniturile microîntreprinderilor;
    • Pentru acordarea bonificației, organul fiscal central întocmește un referat prin care se aprobă această facilitate pentru contribuabilii persoane juridice care îndeplinesc condițiile prevăzute la alin. (3) și (4) pe baza unei liste editată automat din aplicația informatică;
    • Sumele care fac obiectul bonificației nu se restituie ci se utilizează pentru compensarea cu obligațiile fiscale ale contribuabilului în conformitate cu prevederile art.167 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare;

ART. XVIII (1) Sumele care reprezintă diferența dintre drepturile salariale stabilite prin acordarea valorii de referință sectorială în cuantum de 605,225 lei prin ordin/decizie a conducătorilor instituțiilor din sistemul judiciar și drepturile salariale aflate în plată începând cu data de 1 ianuarie 2018, neachitate la de 15 noiembrie 2023, se plătesc eșalonat în perioada 2025-2029, astfel:

  1. în anul 2025 se plătește 5% din diferență;
  2. în anul 2026 se plătește 10% diferență;
  3. în anul 2027 se plătește 25% diferență;
  4. în anul 2028 se plătește 25% diferență;
  5. în anul 2029 se plătește 35% diferență.

(2) Sumele acordate potrivit alin. (1) se actualizează cu rata inflației, de la data emiterii ordinului/deciziei de către conducătorul instituției până la data plății.

ART. XIX (1) În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei

ordonanțe de urgență, ordonatorii de credite ai autorităților și instituțiilor publice,

astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, au obligația de a dispune măsurile necesare astfel încât plățile lunare efectuate în perioada septembrie – decembrie 2024 la titlul de cheltuieli bugetare „Bunuri și servicii” să fie cel mult la nivelul mediei plăților efectuate în perioada ianuarie – august 2024, în limita bugetului aprobat la acest titlu de cheltuieli.

  • Prevederile alin. (1) nu se aplică pentru cheltuielile cu medicamentele și materialele sanitare, cu serviciile medicale cu îngrijirea bolnavilor, cu serviciile cu asigurarea hranei în unitățile sanitare, în instituții de asistență socială și în unități de asistență medico-socială, pentru cheltuielile cu acțiuni și programe de sănătate, cheltuielile aferente unităților de învățământ preuniversitar și universitar, precum și în cazul cheltuielilor generate de intervenții în situații de urgență, de menținerea ordinii publice și operative, pentru cheltuielile aferente lucrărilor de deszăpezire, precum si pentru cheltuielile aferente serviciului datoriei publice, inclusiv cheltuieli aferente agențiilor de rating, pentru cheltuielile cu materiale și prestări servicii cu caracter funcțional realizate din bugetul Trezoreriei Statului și celor aferente plății comisioanelor prilejuite de participarea și decontarea operațiunilor Ministerului Finanțelor în Sistemul Electronic de Plăți (ReGIS, SaFIR, SENT), cheltuielilor aferente activităților culturale, cheltuielilor aferente organizării și desfășurării alegerilor pentru Președintele României, pentru Senat și pentru Camera Deputaților, pentru cheltuielile aferente unor obligații instituite prin hotărâri judecătorești a căror executare nu poate fi amânată, cheltuielile aferente transmiterii drepturilor de pensie și asistență socială, cheltuielile aferente implementării proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile și prin Planul Național de Redresare și Reziliență al României, precum și pentru sumele alocate din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului.
  • Prin excepție de la prevederile alin. (1), în situații temeinic justificate, determinate de afectarea prestării serviciului public asigurat de ordonatorii de credite ai autorităților și instituțiilor publice, cu excepția cheltuielilor de funcționare a autorităților și instituțiilor publice, Guvernul României poate aproba pe bază de memorandum inițiat de ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale și bugetelor fondurilor speciale, depășirea limitelor de plăți la titlul de cheltuieli bugetare „Bunuri şi servicii” cu maxim 10% din media plăților lunare din perioada ianuarie 2024 – august 2024.
  • În cazuri temeinic justificate, ordonatorul principal de credite poate aproba ordonatorilor secundari și/sau terțiari de credite din subordine depășirea nivelului prevăzut la alin. (1) cu maxim 10% din media plăților lunare din perioada ianuarie 2024 – august 2024, situație în care respectarea condiționalității prevăzute la alin. (1) se urmărește cumulat la nivel de ordonator principal de credite, pentru fiecare sursă de finanțare în parte.
  • Ordonatorii de credite ai autorităților și instituțiilor publice prevăzuți la alin.(1) au obligația de a lua măsurile legale care se impun pentru ajustarea valorii angajamentelor legale cu nivelul plăților lunare din perioada ianuarie – august 2024 inclusiv dacă este cazul prin încheierea de acte adiționale la contractele de achiziție publică și/sau după caz pentru prelungirea duratelor de execuție a contractelor de achiziție cu respectarea prevederilor legale în vigoare astfel încât să nu depășească nivelul plăților medii lunare prevăzut la alin.(1);
  • Ordonatorii de credite ai autorităților și instituțiilor publice prevăzuți la alin.(1) au obligația de a dispune măsurile necesare astfel încât la sfârșitul exercițiului bugetar să nu înregistreze plăți restante. Responsabilitatea pentru

înregistrarea eventualelor plăți restante sau arierate după caz revine ordonatorilor de credite.

ART. XX (1) În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, ordonatorii de credite ai autorităților și instituțiilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, nu pot organiza proceduri de achiziție publică și nu pot încheia angajamente legale pentru categoriile de cheltuieli prevăzute la următoarele articole de cheltuieli bugetare:

  1. ”Bunuri și servicii“ pentru alineatul „Furnituri de birou“;
  2. ”Bunuri de natura obiectelor de inventar”;
  3. ”Cărți, publicații și materiale documentare”;
  4. ”Consultanță și expertiză”;
  5. ”Pregătire profesională”;
  6. ”Studii și cercetări”, cu excepția celor care sunt necesare pentru finanțarea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile și rambursabile;
  7. ”Alte cheltuieli”, cu excepția alineatelor „Chirii“, „Prime de asigurare nonviață“ și „Executarea silită a creanțelor bugetare“;

i) ”Asociații și fundații”, cu excepția angajamentelor ce vizează domeniile

„Sănătate“, „Asistență socială“.

  • Prin excepție de la prevederile alin. (1), instituțiile publice de cultură care organizează și desfășoară activități și/sau oferă servicii cultural-artistice, indiferent de forma de finanțare și subordonare, care organizează și/sau desfășoară proiecte culturale, pot efectua cheltuieli potrivit art. 32 din Ordonanța Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătățirea sistemului de finanțare nerambursabilă a proiectelor culturale, cu modificările și completările ulterioare.
  • Prevederile alin. (1) lit. d) nu se aplică cheltuielilor privind consultanța juridică angajată în scopul contractării/administrării datoriei publice și utilizării instrumentelor financiare derivate și nici cheltuielilor necesare asigurării reprezentării în litigiile internaționale și naționale sau contractării de experți sau experți parte pentru participarea la expertize judiciare, care afectează direct veniturile bugetului de stat și patrimoniul public.
  • Prevederile alin. (1) lit. e) nu se aplică cheltuielilor privind instruirea și atestarea personalului care operează infrastructura prin care sunt decontate operațiunile Ministerului Finanțelor în Sistemul Electronic de Plăți.
  • Prevederile alin. (1) nu se aplică cheltuielilor aferente organizării și desfășurării alegerilor pentru Președintele României, pentru Senat și pentru Camera Deputaților.

ART. XXI – (1) În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, instituțiile și autoritățile publice prevăzute la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare pentru categoriile de investiții prevăzute la art. 38^1 din aceeași lege au obligația de a nu încheia angajamente legale cu excepția procedurilor de achiziție publică care se află în etapa de comunicare a rezultatului procedurii de achiziție publică;

  • În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, instituțiile și autoritățile publice prevăzute la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare pentru categoriile de investiții prevăzute la art. 38^1 din aceeași lege au

obligația de a dispune măsurile necesare astfel încât plățile lunare efectuate în perioada septembrie – decembrie 2024 pentru aceste categorii de cheltuieli să fie cel mult la nivelul mediei plăților efectuate în perioada ianuarie – august 2024, în limita bugetului aprobat;

  • Se exceptează de la prevederile alin. (1) și (2) cheltuielile aferente obținerii finanțării și implementării proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile și rambursabile precum și celor din Planul Național de Redresare și Reziliență al României precum și transferurile respectiv cheltuielile cu investițiile din domeniul cultură, asistență socială, sănătate precum și cele implementate de autoritățile de reglementare pentru desfășurarea activității acestora în bune condiții;
  • Prin excepție de la prevederile alin. (1) și (2), în situații temeinic justificate, Guvernul României poate aproba pe bază de memorandum inițiat de ordonatorii principali de credite, încheierea de angajamente legale, respectiv depășirea limitelor de plăți în limita a maxim 15% din media plăților efectuate în perioada ianuarie – august 2024 pentru categoriile de cheltuieli de investiții prevăzute la art. 38^1 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare;
  • În cazuri temeinic justificate, ordonatorul principal de credite poate aproba ordonatorilor secundari și/sau terțiari de credite din subordine depășirea nivelului prevăzut la alin. (2), în limita a maxim 15% din media plăților efectuate în perioada ianuarie – august 2024 situație în care respectarea condiționalității prevăzute la alin. (2) se urmărește cumulat la nivel de ordonator principal de credite, pentru fiecare sursă de finanțare în parte.
  • Ordonatorii de credite ai autorităților și instituțiilor publice prevăzuți la alin.(2) pentru categoriile de investiții prevăzute la art. 38^1 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare au obligația de a lua măsurile legale care se impun pentru ajustarea valorii angajamentelor legale cu nivelul plăților lunare din perioada ianuarie – august 2024 inclusiv dacă este cazul prin încheierea de acte adiționale la contractele de achiziție publică legal încheiate și/sau după caz pentru prelungirea duratelor de execuție a contractelor de achiziție cu respectarea prevederilor legale în vigoare astfel încât să nu depășească nivelul plăților medii lunare prevăzut la alin.(2);
  • Ordonatorii de credite ai autorităților și instituțiilor publice prevăzuți la alin.(2) au obligația de a dispune măsurile necesare astfel încât la sfârșitul exercițiului bugetar să nu înregistreze plăți restante. Responsabilitatea pentru înregistrarea eventualelor plăți restante sau arierate după caz revine ordonatorilor de credite;
  • Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, creditele de angajament și creditele bugetare aferente cheltuielilor cu investițiile precum și cele aferente obiectivelor de investiții finanțate de la bugetul de stat, prevăzute în bugetele ordonatorilor de credite, nu pot fi majorate;
  • Fac excepție de la prevederile alin. (8) cheltuielile de investiții, respectiv

obiectivele de investiții care se găsesc în una din următoarele situații:

  1. au un progres financiar mai mare de 90% la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență;
  2. sunt în curs de încheiere procesele verbale de recepție la terminarea lucrărilor;
  • sunt necesare lucrări de intervenții pentru situații de urgență care pun în pericol lucrările de investiții dispuse prin Comitele pentru Situații de Urgență potrivit legii;
  • alocările de credite de angajament și credite bugetare sunt realizate din

Fondul de Rezervă Bugetară la dispoziția Guvernului României;

ART.XXII (1) În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, instituțiile și autoritățile publice indiferent de modul de organizare și subordonare pentru categoriile de investiții prevăzute la art. 38^1 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 46 din Legea nr. 273/2006 cu modificările și completările ulterioare, au obligația de a dispune măsurile legale care sunt necesare astfel încât la sfârșitul exercițiului bugetar să nu înregistreze plăți restante;

  • La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, ordonatorii de credite au obligația de a notifica beneficiarilor, prestatorilor, executanților și furnizorilor pentru cheltuielile cu investițiile, creditele bugetare disponibile de utilizat cuprinse în programele de investiții publice pentru fiecare obiectiv de investiții;
  • În funcție de creditele bugetare disponibile de utilizat, ordonatorii de credite au obligația de a întocmi și de a actualiza, împreună cu prestatorii, executanții și furnizorii, graficele de execuție/livrare, atât fizice, cât și valorice, anexe la contractele de achiziție publică. Ordonatorii de credite au obligația de a recepționa servicii, lucrări şi produse, în limita creditelor bugetare disponibile, în măsura în care au fost executate/livrate servicii, lucrări sau produse, în conformitate cu prevederile contractuale;
  • Creditele bugetare disponibile includ și alocările de credite bugetare din Fondul de Rezervă Bugetară la dispoziția Guvernului României;
  • Responsabilitatea pentru înregistrarea de plăți restante pentru categoriile de cheltuieli prevăzute la alin.(1) revine ordonatorilor de credite.
  • Prin excepție de la prevederile alin.(1) Guvernul României, în situații temeinic justificate determinarea de afectarea serviciilor publice asigurate de autoritățile și instituțiile publice indiferent de modul de organizare și subordonare poate aproba pe bază de memorandum la propunerea ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat sau după caz la propunerea Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice pentru autoritățile și instituțiilor publice de interes local, la solicitarea acestora, înregistrarea de plăți restante cu condiția asigurării plății acestora în termen de maxim 6 luni de la data aprobării memorandumului;

Art. XXIII – (1) În anul 2024, în perioada septembrie 2024 – decembrie 2024 pot fi acordate stimulente din fonduri europene, potrivit legislației în vigoare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, doar personalului pentru care acordarea acestor drepturi se finanțează din proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile la care cofinanțarea publică reprezintă maxim 15% din valoarea proiectului.

(2) În anul 2024, în perioada septembrie 2024 – decembrie 2024 nu pot fi acordate avantaje în natură personalului angajat în autoritățile/instituțiile publice de natura combustibilului destinat deplasărilor în concedii de odihnă sau altor avantaje în natură care nu sunt în legătură directă cu exercitarea atribuțiilor de serviciu.

ART. XXIV (1) Prin derogare de la prevederile art. 31 și art. 41 alin. (4) din Legea nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, cu modificările și completările ulterioare, precum și de la prevederile art. 11 alin. (1) din Legea nr. 164/2014 privind unele măsuri pentru accelerarea și finalizarea procesului de soluționare a cererilor formulate în temeiul Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensații cetățenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicării Tratatului dintre România și Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, precum și al Legii nr. 290/2003 privind acordarea de despăgubiri sau compensații cetățenilor români pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, reținute sau rămase în Basarabia, Bucovina de Nord și Ținutul Herța, ca urmare a stării de război și a aplicării Tratatului de Pace între România și Puterile Aliate și Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947, și pentru modificarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, plata sumelor stabilite prin titlurile de plată emise de către Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților, până la data de 30 iunie 2024 și neachitate de Ministerul Finanțelor, se efectuează până la 31 decembrie 2024 în limita creditelor angajament și a creditelor bugetare aprobate cu această destinație.

(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și până la data de 31 decembrie 2024, se suspendă emiterea de către Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților a titlurilor de plată realizată în baza dispozițiilor Legii nr. 165/2013, cu modificările și completările ulterioare, și respectiv ale Legii nr. 164/2014, cu modificările ulterioare.

ART. XXV – La articolul V din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 127/2023 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri bugetare, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:

”(6) Nerespectarea de către persoanele care au în atribuții ducerea la îndeplinire a prevederilor alin.(3) din cadrul Ministerului Finanțelor sau unităților trezoreriei statului constituie abatere disciplinară potrivit art. 492, alin. (2), lit. i) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul Administrativ cu modificările și completările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.555 din 05 iulie 2019 și se sancționează potrivit art. 492, alin. (4) din același cod;”

ART. XXVI – (1) În anul 2024, începând cu data de 1 septembrie, ordonatorii de credite ai autorităților și instituțiilor publice, altele decât cele prevăzute la art. XIX, alin.(1), nu pot efectua deschideri lunare de credite bugetare la titlul ”Bunuri și servicii” mai mari cu 20% față de nivelul plății medii lunare aferente perioadei ianuarie – august 2024.

  • În situația nerespectării prevederilor alin. (1), se autorizează Ministerul Finanțelor prin unitățile trezoreriei statului, să blocheze deschiderile de credite bugetare la titlul ”Bunuri și servicii”.
  • Nerespectarea de către persoanele care au în atribuții ducerea la îndeplinire a prevederilor alin.(2) din cadrul Ministerului Finanțelor sau unităților trezoreriei statului constituie abatere disciplinară potrivit art. 492, alin. (2), lit. i) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul Administrativ cu

modificările și completările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.555 din 05 iulie 2019 și se sancționează potrivit art. 492, alin. (4) din același cod;

  • În situații excepționale, determinate de afectarea asigurării serviciilor publice de către ordonatorii de credite ai autorităților și instituțiilor publice cu excepția activităților curente, altele decât cele prevăzute la art. XIX, alin.(1), pe bază de note justificative, ordonatorii principali de credite pot aproba depășirea limitei prevăzute la alin. (1) cu informarea unității trezoreriei statului.

ART. XXVII – Începând cu data intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență până la data de 31 decembrie 2024 se suspendă prevederile următoarelor acte normative:

  1. Prevederile art. VII, alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.1139 din 15 decembrie 2023;
  2. alin. (8) și (9) ale art. XXIX din Legea 296/2023 privind unele măsuri fiscal- bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.977 din 27 octombrie 2023;

ART. XXVIII – La articolul I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.415 din 15 mai 2023, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin.(7), se completează după cum urmează-:

  1. La alineatul (2), după lit. e) se introduce o nouă literă, lit. f), cu următorul

cuprins:

”f) titlul 55 ”Alte transferuri”, de la capitolul 51.01 ”Autorități publice și acțiuni externe” și capitolul 54.01 ”Alte servicii publice generale”, din bugetul Ministerului Finanțelor – Acțiuni Generale.”

  • După alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul

cuprins:

”(7) Valoarea totală a limitelor lunare de credite de angajament și credite bugetare aprobate la nivel de ordonator principal de credite respectiv ordonator de credite, conform alin. (1) și (1^1), pentru perioada septembrie – decembrie 2024 poate fi majorată în condițiile alin. (6) cu maxim 20% din valoarea inițială aprobată.”

ART. XXIX (1) Prin derogare de la prevederile art. 23 alin. (1) din Legea nr.

69/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 21 alin.

  • din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se autorizează ordonatorul principal de credite pentru bugetul Casei Naționale de Asigurări Sociale de Sănătate să repartizeze sumele reținute în proporție de 10%.
    • Prin derogare de la prevederile art. 23 alin. (1) din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 21 alin. (7) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, în anul 2024, se autorizează Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și Ministerul Sănătății să repartizeze sumele reținute în proporție de 10%, prevăzute la pozițiile

de cheltuieli de la capitolul 56.01 „Transferuri cu caracter general între diferite nivele ale administrației” și la alineatul 51.01.11 „Transferuri din bugetul de stat către bugetul fondului național unic de asigurări sociale de sănătate” din cadrul capitolului 66.01 „Sănătate”.

  • Prin derogare de la prevederile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 69/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 21 alin. (7) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, în anul 2024, se autorizează ordonatorul principal de credite să repartizeze sumele reținute în proporție de 10% în bugetul asigurărilor sociale de stat şi în bugetul asigurărilor pentru șomaj.

ART. XXX – Prin derogare de la prevederile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 69/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 21 alin.

  • din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, în anul 2024, se autorizează Casa Națională de Asigurări de Sănătate să negocieze și să încheie contracte cost-volum/cost-volum-rezultat până la limita unui plafon în suma de 6.200.000 mii lei.

ART. XXXI (1) Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (8) și (9) și ale art. 47^1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se autorizează ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, ai bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, bugetului asigurărilor sociale de stat și bugetului asigurărilor pentru șomaj să efectueze virări de credite bugetare și credite de angajament neutilizate, cu încadrarea în prevederile bugetare anuale aprobate.

  • Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (3) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, ordonatorii principali de credite pot efectua virări de credite bugetare și de angajament la titlul „Cheltuieli de personal“ între capitolele de cheltuieli, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate la nivel de ordonator principal de credite la acest titlu de cheltuieli.
    • Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (3) și (4) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și de la prevederile art. 12 alin.
  • lit. e) din Legea nr. 69/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se autorizează ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale, bugetului fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, bugetului asigurărilor pentru șomaj să efectueze virări de credite de angajament și credite bugetare neutilizate pentru finanțarea cheltuielilor curente.

ART. XXXII (1) În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 19 din Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, ale art. 91 din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 24 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare, și de la prevederile art. 5 din Legea nr.

200/2006 privind constituirea și utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanțelor salariale, cu modificările ulterioare, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului se pot aloca, prin hotărâri ale Guvernului, sume pentru suplimentarea transferurilor din bugetul de stat către bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetul asigurărilor pentru șomaj.

  • Se autorizează Ministerul Finanțelor să introducă modificările corespunzătoare în structura cheltuielilor bugetului de stat și în volumul și structura bugetului Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, în vederea majorării acestuia cu sumele alocate din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, potrivit dispozițiilor alin. (1).
  • Se autorizează Ministerul Finanțelor să introducă modificările corespunzătoare în volumul și structura veniturilor și cheltuielilor bugetului asigurărilor sociale de stat și bugetului asigurărilor pentru șomaj, în vederea majorării cu sumele alocate din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, potrivit dispozițiilor alin. (1).

ART. XXXIII (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, care la data de 31 august 2024 înregistrează în execuția bugetară la unele titluri de cheltuieli din cadrul unui capitol bugetar, plăți sub 70% din valoarea creditelor bugetare aprobate sunt obligați să disponibilizeze la Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului minimum 10% din valoarea creditelor bugetare şi a creditelor de angajament aprobate în buget la acea dată la solicitarea Ministerului Finanțelor, în termen de maxim 3 zile de la data solicitării. Suma disponibilizată se stabilește de către Ministerul Finanțelor prin adresa de solicitare în funcție de estimările Ministerului Finanțelor pentru execuția bugetară aferentă titlului respectiv până la data de 31 decembrie 2024.

(2) În situația în care ordonatorul principal de credite nu răspunde la solicitarea și în termenul prevăzute la alin. (1), Ministerul Finanțelor este autorizat să introducă, de drept, modificările necesare în structura bugetului de stat şi în volumul şi structura bugetului ordonatorului principal de credite.

ART. XXXIV – În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, pot fi alocate sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului numai în situația în care fondurile respective nu pot fi asigurate de ordonatorul principal de credite prin virări de credite bugetare și/sau credite de angajament sau prin modificarea repartizării pe trimestre a sumelor aprobate în buget.

ART. XXXV (1) Prin derogare de la prevederile art. 14 alin. (2), art. 15 alin. (2), art. 21 alin. (2) și (16), art. 22 alin. (13) și (14) din Legea bugetului de stat pe anul 2024 nr. 421/2023, de la art. 12 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență, aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009, cu modificările și completările ulterioare, de la art. 11 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare, de la art. 14 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare

2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările și completările ulterioare, de la art. 42 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune, politicii comune de pescuit și politicii maritime integrate la nivelul Uniunii Europene, precum și a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2014-2020 și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul garantării, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 56/2016, cu modificările și completările ulterioare, de la art. 26 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 85/2023 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile alocate României din FEGA și FEADR, aferente politicii agricole comune, precum și a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2023-2027 și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul garantării, de la art. 8 alin (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 96/2022 privind gestionarea financiară a fondurilor europene dedicate Afacerilor interne alocate României pentru perioada de programare 2021- 2027, aprobată prin Legea nr. 263/2023, și de la art. 14 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, sumele prevăzute în bugetele ordonatorilor principali de credite la titlul 56 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare“, la titlul 58 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020“, la titlul 60

„Proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară nerambursabilă aferentă PNRR“, precum și la titlul 61 „Proiecte cu finanțare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR“ sunt cedate la Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, dacă din execuția bugetară reiese că sunt efectuate plăți sub 50% până la data de 31 august 2024 din valoarea alocată la nivelul fiecărui titlu;

  • Cedarea la Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului se realizează la solicitarea Ministerului Finanțelor, care include suma care urmează a fi cedată, în termen de maxim 2 zile de la data solicitării;
  • După expirarea termenului prevăzut la alin. (2) Ministerul Finanțelor este abilitat să blocheze deschiderile de credite bugetare pentru ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat până la momentul transmiterii de către aceștia a solicitării de disponibilizare.
  • Se autorizează ordonatorii principali de credite să introducă modificările determinate de aplicarea prevederilor prezentului articol în anexele la bugetele acestora.
  • Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (1) lit. a)-c) și art. 26 alin. (4) și (5) din Legea nr. 69/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare, de la prevederile art. 2, art. 3 alin. (5)-(7), precum și de la anexele nr. 1 și 2 din Legea nr. 417/2023 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în

cadrul fiscal-bugetar pe anul 2024, cu sumele cedate potrivit alin. (1) se pot depăși, după caz, plafonul soldului bugetului general consolidat și cel al cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat, exprimat ca procent în produsul intern brut, plafoanele nominale ale cheltuielilor totale și ale cheltuielilor de personal, plafoanele nominale ale soldului bugetului general consolidat și ale principalelor bugete componente, precum și plafonul soldului primar al bugetului general consolidat, aprobate potrivit legii.

  • Se autorizează Ministerul Finanțelor să modifice volumul și structura

veniturilor bugetului de stat cu sumele aferente articolelor/alineatelor bugetare

„Finanțarea externă nerambursabilă“ și „Fonduri europene nerambursabile“ cedate

conform alin. (1).

  • Modificarea volumului și structurii veniturilor bugetului de stat potrivit prevederilor alin. (6) se realizează prin diminuarea veniturilor bugetului de stat cu sumele aferente articolelor/ alineatelor bugetare „Finanțarea externă nerambursabilă“ și „Fonduri europene nerambursabile“ cedate la Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului și, respectiv, prin majorarea veniturilor bugetului de stat cu sumele alocate din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului pentru cheltuieli aferente acelorași articole/alineate bugetare. Ordonatorii principali de credite au obligația de a comunica Ministerului Finanțelor sumele aferente articolelor/alineatelor bugetare „Finanțarea externă nerambursabilă“ și

„Fonduri europene nerambursabile“ care fac obiectul cedărilor la Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului.

  • Necomunicarea informațiilor prevăzute la alin. (7) de către persoanele responsabile de la nivelul ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat constituie abatere disciplinară potrivit art. 492, alin. (2), lit. i) din Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare și se sancționează potrivit art. 492, alin. (4) din același cod;”

ART. XXXVI – Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 35/2024 privind pentru asigurarea unor împrumuturi din Trezoreria Statului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative aferente reprezentării statului în litigiile arbitrale și judiciare internaționale și concesionării proprietății publice a statului și pentru modificarea și completarea unor acte normative publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 357 din 16 aprilie 2024 se modifică și se completează după cum urmează:

  1. Partea introductivă alin.(1)  al  art. I   se modifică și va avea următorul

cuprins:

”(1) Prin derogare de la prevederile art. 61 alin. (1) și ale art. 63 alin. (4) și (4^1) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, și de la prevederile Legii nr. 417/2023 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2024, referitoare la plafoanele privind finanțările rambursabile, care pot fi contractate de către unitățile administrativ-teritoriale, precum și cele privind tragerile din finanțările rambursabile contractate sau care urmează a fi contractate de către unitățile administrativ-teritoriale, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, unitățile administrativ-teritoriale, cu excepția municipiilor reședință de județ și a sectoarelor municipiului București, pot solicita, inclusiv pentru instituțiile publice finanțate integral din bugetul local și pentru asociațiile de dezvoltare intercomunitară din care fac parte, proporțional cu obligațiile care îi revin, de la Ministerul Finanțelor, până cel târziu la data de 31 octombrie 2024,

contractarea în anul 2024 a unor împrumuturi din venituri din privatizare, înregistrate în contul curent general al Trezoreriei Statului, în limita sumei de

2.000.000 mii lei, pentru:”

  • La art. 1 alin. (1), după lit. a) se introduce o nouă literă, lit. (a^1), cu

următorul cuprins:

”a^1) cheltuielile neeligibile aferente proiectelor etapizate definite potrivit art.4 alin.(5) din OUG nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaționale finanțate în perioada de programare 2014- 2020, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările și completările ulterioare, necesar a fi efectuate până la semnarea contractelor de finanțare aferente perioadei de programare 2021-2027;”

  • Articolul IV se modifică și va avea următorul cuprins:

„Prin derogare de la prevederile art. 3 alin. (2) din Legea nr. 417/2023, în anul 2024 plafonul privind tragerile din finanțările rambursabile contractate sau care urmează a fi contractate de către unitățile/subdiviziunile administrative-teritoriale, în limita căruia se pot efectua trageri, este de 5.200 milioane lei, iar plafonul de contractare este de 3.500 milioane lei”.

ART. XXXVII – În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, prin derogare de la prevederile art. 58 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, autoritățile administrației publice locale pot utiliza excedentul anilor precedenți, rămas nerepartizat, doar pentru asigurarea finanțării proiectelor ce beneficiază de fonduri externe nerambursabile și a celor finanțate din Planul național de redresare și reziliență, pentru finanțarea drepturilor asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav sau indemnizațiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav acordate în baza prevederilor art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru finanțarea serviciilor sociale din sistemul de protecție a copilului, a măsurilor de protecție de tip centre de zi și centre rezidențiale pentru persoane adulte cu handicap, precum și pentru finanțarea cheltuielilor de funcționare pentru unitățile de îngrijire la domiciliu și pentru căminele pentru persoane vârstnice și pentru finanțarea cheltuielilor necesare furnizării energiei termice în sezonul rece 2024 – 2025. Fac excepție de la aceste prevederi sumele aflate în excedentul anilor precedenți, pentru care prin acte normative a fost aprobată o destinație specială.

ART. XXXVIII – Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul județelor, precum și sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor și municipiului București, destinate finanțării cheltuielilor determinate de implementarea Programului pentru școli al României, în perioada ianuarie-iunie a anului școlar 2023-2024, rămase neutilizate după stingerea obligațiilor de plată aferente perioadei de implementare, se utilizează cu aceeași destinație până la finele anului 2024, în limita sumelor aprobate pentru anul 2024, prin hotărâre a Guvernului.

ART. XXXIX – În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, ministerele și Secretariatul General al Guvernului pot iniția proiecte de hotărâri ale Guvernului prin care se suplimentează sumele defalcate din

taxa pe valoarea adăugată din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, pentru finanțarea unor cheltuieli ale autorităților administrației publice locale, care se înscriu în domeniul lor de activitate, cu respectarea prevederilor în vigoare cu privire la finanțarea de la bugetul de stat a acestor cheltuieli.

ART. XL – (1) Începând cu data de 1 octombrie 2024, în Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului se virează sume reprezentând credite bugetare neutilizate de către ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat la solicitarea Ministerului Finanțelor, în termen de 3 zile de la această solicitare, dacă din estimarea execuției bugetare realizată de Ministerul Finanțelor la nivelul ordonatorului principal de credite, până la data de 31 decembrie 2024, rezultă că creditele bugetare nu pot fi utilizate în totalitate.

(2) După expirarea termenului prevăzut la alin. (1) Ministerul Finanțelor este abilitat să blocheze deschiderile de credite bugetare pentru ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat până la momentul transmiterii de către aceștia a solicitării de disponibilizare.

ART. XLI – (1) În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență autoritățile administrației publice locale pot aproba majorarea creditelor de angajament și a creditelor bugetare aprobate în bugetele proprii sau în bugetele instituțiilor publice de subordonare locală, indiferent de modul de finanțare numai dacă veniturile proprii și de capital ale acestora au un procent de realizare față de nivelul planificat anterior datei de aprobare a rectificării bugetare de peste 100% față nivelul trimestrial cumulat planificat;

(2) Fac excepție de la prevederile alin.(1) rectificările bugetare care au ca obiect majorarea creditelor de angajament și a creditelor bugetare necesare pentru cheltuielile de personal și pentru implementarea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile sau din Planul Național de Redresare și Reziliență al României, precum și ca urmare a alocării de sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului.

ART. XLII – Prin derogare de la prevederile art. 32 alin. (5) din Legea bugetului de stat nr. 421/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.1187 din 29 decembrie 2023 măsurile prevăzute la alin.(1)-(4) ale aceluiași articol se pot acorda de către Ministerul Finanțelor numai după Notificarea acestora de către Ministerul Finanțelor la Comisia Europeană și obținerea Deciziei de autorizare a majorării de capital social, în conformitate cu legislația europeană în domeniul ajutorului de stat sau după caz a confirmării că măsurile nu reprezintă măsuri din domeniul ajutorului de stat ori însușirea testului investitorului privat prin memorandum aprobat de Guvernul României.

ART.XLIII – Prin derogare de la prevederile alin. (7) al art. XIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 31/2024 privind reglementarea unor măsuri-fiscal bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 274 din 29 martie 2024, în anul 2024 sumele reprezentând creșteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2024, prevăzute la art.73 alin.(1) lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2024 nr.421/2023, pot depăși lunar nivelul acestui indice, în cazul operatorilor economici cu capital integral de stat care

primesc subvenții/transferuri de la bugetul de stat pentru activitatea operațională, cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiții:

  1. au sumele prevăzute în bugetele de venituri și cheltuieli aprobate pentru

anul 2024.

  • au înregistrat profit net anual în ultimii 3 ani;
  • nu au programate pierderi și plăți restante în anul 2024;
  • subvențiile/transferurile primite de la bugetul de stat pentru activitatea operațională s-au diminuat consecutiv în ultimii 3 ani.

ART. XLIV (1) Autoritățile de management ale programelor operaționale pentru perioada de programare 2021-2027 sau după caz coordonatorii de reformă/investiții ai Planului Național de Redresare și Reziliență stabiliți potrivit legii pot încheia acte adiționale la contractele de finanțare încheiate cu beneficiarii pentru infrastructura de transport feroviar și/sau pentru infrastructura de transport cu metroul, cu avizul Ministerului Finanțelor, în limita sumelor disponibil a fi alocate provenind din împrumuturi contractate de România din emisiunile de obligațiuni verzi pentru a asigura finanțarea categoriilor de cheltuieli neeligibile, a cofinanțărilor sau după caz a finanțării publice naționale sau oricăror alte categorii de cheltuieli stabilite potrivit legii cu respectarea legislației privind datoria publica si a Hotărârii Guvernului nr. 83/2024 privind aprobarea Cadrului referitor la finanțarea unor proiecte care sunt destinate protejării mediului înconjurător și combaterii schimbărilor climatice și doar în limita creditelor de angajament și a creditelor bugetare alocate cu această destinație prin legea bugetului de stat;

  • Sumele se alocă din împrumuturile din emisiunea de euroobligațiuni verzi prin bugetele ordonatorilor principali de credite ale autorităților de management sau după caz ale coordonatorilor de reformă/investiții pe perioada implementării proiectelor în limita creditelor de angajament și a creditelor bugetare alocate cu această destinație prin legea bugetului de stat;
  • Autoritățile de Management ale programelor operaționale pot prelua din Planul Național de Redresare și Reziliență de la coordonatorii de reforme/investiții, finanțarea categoriilor de proiecte prevăzute la alin.(1) prin încheierea de noi contracte de finanțare sau prin adiționarea contractelor de finanțare existente cu respectarea procedurilor specifice programelor operaționale, precum și cu asigurarea cofinanțării și a finanțării categoriilor de cheltuieli neeligibile din sursele prevăzute la alin.(1) cu condiția respectării deciziilor de aprobare a programelor operaționale și a regulamentelor europene specifice precum și a încadrării în valoarea bugetelor alocate programelor operaționale inclusiv prin luarea în considerare a valorii supracontractării prevăzută de art.15 din OUG 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021- 2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă publicată în Monitorul Oficial al României nr.1207 din 20 decembrie 2021;

ART. XLV – La art.12 din Ordonanța Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern și controlul financiar preventiv, după alin. (2) din se introduce un nou alineat, alin.(2^1) cu următorul cuprins:

”(2^1) Ministerul Finanțelor poate organiza acțiuni de verificare pe bază de eșantion la proiectele de operațiuni supuse vizei de control financiar preventiv derulate de ordonatorii de credite ai bugetului de stat alții decât ordonatorii principali de credite prevăzuți de lege”

ART. XLVI (1) În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se autorizează ordonatorii principali de credite să introducă modificări în volumul și structura bugetelor de venituri și cheltuieli pe anul 2024 ale instituțiilor publice subordonate finanțate parțial din venituri proprii, inclusiv prin introducerea de subdiviziuni noi ale clasificației bugetare pe partea de venituri și capitole și titluri noi pe partea de cheltuieli, să efectueze virări de credite de angajament și credite bugetare, inclusiv la și de la cheltuieli de personal, proiecte cu finanțare externă nerambursabilă și cheltuieli de capital, și între bugetele acestora, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate la titlul 51 „Transferuri între unități ale administrației publice”.

  • În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se autorizează ordonatorii principali de credite să efectueze în anexa nr. 3/XX/13 „Bugetul pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri de cheltuieli, articole și alineate pe anii 2024 – 2027 (sume alocate pentru activități finanțate integral din venituri proprii)” modificări în volumul și structura veniturilor și cheltuielilor prevăzute în bugetele activităților finanțate integral din venituri proprii, inclusiv prin introducerea de subdiviziuni noi ale clasificației bugetare pe partea de venituri și capitole și titluri noi pe partea de cheltuieli, să efectueze virări de credite de angajament și credite bugetare, inclusiv la și de la cheltuieli de personal, proiecte cu finanțare externă nerambursabilă și cheltuieli de capital.
  • În aplicarea prevederilor alin. (1) și (2) nu se pot efectua virări de credite de angajament și credite bugetare de la alineatele „Finanțare externă nerambursabilă” și ”Fonduri europene nerambursabile”.
  • Modificările prevăzute la alin. (1) și (2) se efectuează și se comunică Ministerului Finanțelor în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

ART. XLVII – În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (9) și (10) din Legea privind finanțele publice nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, pentru finanțarea unor cheltuieli aprobate în condițiile legii, se autorizează ordonatorii principali ai bugetul de stat să introducă în anexa nr. 3/X/27 „Fișa programului bugetar” programe bugetare noi, respectiv să efectueze virări între programele bugetare prevăzute în anexa la bugetul acestora, cu încadrarea în bugetul aprobat pe anul 2024.

ART. XLVIII – Termenul prevăzut la art. II alin. (1) și (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 31/2024 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial nr. 274 din 29 martie 2024, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2024, se prorogă de la finalul anului 2024 până la finalul anului 2025.

ART. XLIX (1) Soldul creditor înregistrat în contul distinct de disponibil deschis la Trezoreria operativă centrală pe numele Ministerului Finanțelor, potrivit dispozițiilor art. 19 alin. (1^1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență

necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările și completările ulterioare, se poate utiliza, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe și până la finalul anului 2025 pentru onorarea cererilor de fonduri ale autorităților de management pentru programele finanțate din fonduri europene nerambursabile aferente perioadei de programare 2021-2027, în vederea efectuării plăților aferente cererilor de prefinanțare/plată/rambursare primite de la beneficiari, în situația indisponibilității surselor de finanțare prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021 – 2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările și completările ulterioare.

  • Ministerul Finanțelor, prin Autoritatea de Certificare și Plată, efectuează transferul sumelor solicitate din contul menționat la alin. (1) în contul 56.12.03.11 „Disponibil din sume alocate temporar din venituri din privatizare și din bugetul MF

– Acțiuni generale pentru finanțarea programelor operaționale pentru perioada de programare 2021 – 2027, conform O.U.G. nr. 133/2021“, deschis la Trezoreria Operativă Centrală pe numele Ministerului Finanțelor, în vederea virării ulterioare în conturile de disponibil deschise pe numele fiecărui ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management, respectiv pe numele fiecărei agenții pentru dezvoltare regională cu rol de autorități de management pentru programele regionale, menționate la art. 49 alin. (4) și (5) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021 – 2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 829/2022, cu modificările și completările ulterioare.

  • Autoritatea de Certificare și Plată din cadrul Ministerului Finanțelor reîntregește, până la finalul anului 2025, sumele utilizate temporar, potrivit alin. (1), din contul distinct de disponibil deschis la Trezoreria Operativă Centrală pe numele Ministerului Finanțelor, potrivit dispozițiilor art. 19 alin. (1^1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021, aprobată prin Legea nr. 178/2022, cu modificările și completările ulterioare, cu:
  • sumele disponibile existente în contul deschis la Banca Națională a României, pe numele Ministerului Finanțelor – Autoritatea de Certificare și Plată, în funcție de necesitățile de finanțare a programelor 2021-2027;
  • sumele alocate în bugetul Ministerului Finanțelor – Acțiuni Generale, potrivit art. 13 lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 133/2021, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările și completările ulterioare, prin virarea acestora din contul de cheltuieli bugetare 23 „Cheltuieli ale bugetului de stat“, în situația indisponibilității temporare a sumelor menționate la lit. a), urmând ca, din sumele încasate ulterior în contul deschis la Banca Națională a României, pe numele Ministerului Finanțelor – Autoritatea de Certificare și Plată, să se restituie la bugetul de stat, la poziții bugetare distincte de venituri pentru sumele provenite din finanțarea anului curent și pentru sumele provenite din finanțarea anilor precedenți, pe codul de identificare fiscală al Ministerului Finanțelor – Acțiuni Generale.

ART. L – Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management pentru programele finanțate din fonduri europene nerambursabile aferente perioadei de programare 2014-2020 pot folosi, pentru efectuarea plăților aferente cererilor de rambursare primite de la beneficiari, sumele disponibile din fonduri europene transferate de Ministerul Finanțelor – Autoritatea de Certificare și Plată pentru onorarea cererilor de prefinanțare și a cererilor de plată ale beneficiarilor, potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014 – 2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare.

ART. LI – La articolul 18 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021 – 2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1207 din 20 decembrie 2021, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. Nr. 231 din 14 iulie 2023, cu modificările și completările ulterioare, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Pentru proiectele finanțate din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus și Fondul pentru o tranziție justă se poate acorda prefinanțare în tranșe de maximum 30% din valoarea eligibilă a contractului de finanțare, fără depășirea valorii totale eligibile a acestuia, beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor, alții decât cei prevăzuți la art. 7 alin. (1) – (5), (8), (10) și (15). Tranșa solicitată, împreună cu soldul nejustificat al prefinanţării, prin cereri de rambursare, nu poate depăși procentul indicat anterior.”

PRIM-MINISTRU ION-MARCEL CIOLACU

made in neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate