Siguranța rutieră: Dincolo de mitul vitezei – De ce abordarea Poliției Române nu reduce cu adevărat numărul de accidente provocate de autovehicule

4

Siguranța rutieră este un subiect care ar trebui să preocupe fiecare șofer, însă adesea ne concentrăm mai mult pe respectarea limitelor de viteză decât pe echiparea corectă a vehiculului. Cu toate acestea, calitatea anvelopelor și a plăcuțelor de frână joacă un rol esențial în comportamentul unei mașini, mai ales în situații de urgență. Este timpul să privim dincolo de simpla conformare cu regulile de viteză și să înțelegem cât de mult contează dotările vehiculului pentru siguranța noastră și a celorlalți.

Să luăm exemplul unei Dacia Logan, o mașină pe care o vedem zilnic pe șoselele din România. Imaginați-vă două scenarii: un Logan echipat cu anvelope ieftine de clasă F și plăcuțe de frână ieftine, și un alt Logan, echipat cu anvelope de clasă A și plăcuțe originale. La vedere, ambele mașini pot părea similare, însă realitatea este cu totul alta.

La o viteză de 50 km/h, limita legală în localitate, un Logan cu anvelope și plăcuțe de frână ieftine are o distanță de frânare semnificativ mai mare. De exemplu, la 60 km/h, un astfel de vehicul se oprește în aproximativ 21,59 metri. În același timp, Loganul echipat cu anvelope de clasă A și plăcuțe de frână originale ar putea opri în aceeași distanță la o viteză de 74 km/h. Diferența este uriașă și arată clar că un vehicul bine echipat poate oferi o siguranță mult mai mare, chiar și la viteze mai mari.

Situația devine și mai evidentă în afara localității, unde viteza legală este de 90 km/h. În aceste condiții, un Logan cu anvelope și plăcuțe ieftine va frâna în aproximativ 48,56 metri. În schimb, același Logan, dar echipat corespunzător, poate opri în aceeași distanță la o viteză de 111 km/h. Această diferență ar putea însemna evitarea unui accident grav, sau chiar a unei tragedii.

Aceste exemple subliniază un adevăr simplu: nu este suficient să respectăm limitele de viteză pentru a fi în siguranță. Calitatea echipamentelor auto – în special a anvelopelor și a plăcuțelor de frână – are un impact direct asupra capacității noastre de a evita accidentele. De aceea, este esențial să investim în componente de calitate. Anvelopele de clasă A și plăcuțele de frână originale nu sunt doar un moft, ci o necesitate pentru a ne proteja viața și pe a celor din jur.

În continuarea discuției despre siguranța rutieră, este esențial să explorăm și mai adânc contrastul dintre echiparea corectă a unui vehicul și impactul acesteia asupra performanței și siguranței la volan. Vom compara acum un Logan echipat cu anvelope și plăcuțe de frână ieftine, rulând cu 60 km/h, cu un vehicul străin de marcă premium, cum ar fi un Mercedes, Audi, BMW sau Volvo, care circulă cu 120 km/h, dar este echipat cu un sistem de frânare performant și anvelope de calitate superioară.

La prima vedere, ar putea părea că o mașină care rulează cu 120 km/h este mult mai periculoasă decât una care se deplasează la doar 60 km/h. Însă, dinamica rutieră și siguranța nu depind doar de viteză, ci și de capacitatea vehiculului de a răspunde eficient în situații de urgență.

Să ne întoarcem la Loganul nostru echipat modest. Cu anvelope și plăcuțe de frână ieftine, acest vehicul va avea o distanță de frânare relativ mare chiar și la viteze moderate. De exemplu, la 60 km/h, Loganul va necesita aproximativ 21,59 metri pentru a se opri complet. Această distanță poate părea rezonabilă, dar nu ia în considerare calitatea aderenței și fiabilitatea frânării în condiții reale de drum, cum ar fi o suprafață udă sau necesitatea unei frânări bruște.

Pe de altă parte, să luăm în considerare un Mercedes sau un Audi care rulează la 120 km/h, dar care este echipat cu un sistem de frânare performant și anvelope de clasă A. Aceste vehicule nu doar că beneficiază de tehnologii avansate de asistență la frânare și stabilitate, dar și de materiale de înaltă calitate care îmbunătățesc semnificativ aderența și răspunsul la frânare. În condiții similare de drum, o astfel de mașină poate opri în distanțe comparabile cu un Logan care circulă la jumătate din viteza sa, datorită eficienței superioare a sistemelor sale.

Această comparație ne arată clar că un vehicul bine echipat poate compensa, și chiar depăși, avantajele unei viteze mai mici, prin intermediul tehnologiei și al calității construcției. În timp ce un Logan cu echipamente ieftine devine periculos la viteze chiar moderate, un vehicul premium, cu tehnologie avansată și echipamente de înaltă performanță, poate oferi un nivel de siguranță superior chiar și la viteze considerabil mai mari.

În concluzie, nu este doar viteza cea care determină siguranța pe șosea, ci și calitatea echipamentelor pe care se bazează acea viteză. Un vehicul modern, bine echipat, poate oferi o siguranță mult mai mare decât un vehicul ieftin și prost echipat, chiar și atunci când acesta din urmă respectă limitele de viteză. De aceea, este vital să privim dincolo de cifrele de pe panoul de bord și să ne asigurăm că mașinile noastre sunt echipate pentru a face față oricărei situații de urgență, oferindu-ne cea mai bună șansă de a ajunge în siguranță la destinație.

În România, campaniile de combatere a vitezei excesive sunt adesea prezentate de autorități ca măsuri esențiale pentru reducerea numărului de accidente și pentru asigurarea siguranței rutiere. Sub sloganul „Viteza ucide”, Poliția Română desfășoară frecvent acțiuni concentrate pe sancționarea șoferilor care depășesc limitele de viteză. Însă, dacă analizăm mai atent această abordare, devine evident că acțiunile poliției sunt mai degrabă un pretext pentru aplicarea unui număr mare de amenzi, decât o măsură reală pentru creșterea siguranței pe drumurile publice.

Expresia „Viteza ucide” este una simplistă și, într-o mare măsură, nefondată. Viteza, în sine, nu provoacă accidente. Ceea ce cauzează accidentele sunt deciziile proaste luate de șoferi, lipsa corelării stării vehiculului cu condițiile de drum, infrastructura deficitară și diverși alți factori. Viteza nu este decât un factor care amplifică daunele unui accident, nu cauza sa principală. De exemplu, un șofer care circulă cu 90 km/h într-o localitate, dar care conduce un vehicul echipat corespunzător, cu anvelope de calitate și un sistem de frânare performant, poate opri în siguranță într-o distanță mai scurtă decât un alt șofer care circulă cu 50 km/h, dar ale cărui cauciucuri sunt uzate și plăcuțele de frână sunt de slabă calitate.

Așadar, problema reală nu este viteza în sine, ci o combinație de factori, cum ar fi starea tehnică a vehiculului, atenția și competența șoferului, și condițiile infrastructurii. Ignorând acești factori și concentrându-se exclusiv pe viteza vehiculelor, Poliția Română adoptă o abordare superficială care, în esență, nu rezolvă problema siguranței rutiere. Rezultatele acestei abordări sunt evidente: mii de amenzi sunt aplicate anual, iar numărul accidentelor rutiere grave nu scade. Aceasta sugerează că strategia actuală este ineficientă.

Un exemplu concret al acestui paradox îl reprezintă situația în care un șofer cu un automobil sportiv, echipat cu cele mai bune anvelope și un sistem de frânare de ultimă generație, este sancționat pentru că depășește cu câțiva kilometri pe oră limita de viteză în localitate. În același timp, un alt șofer care circulă conform limitelor legale, dar cu anvelope uzate și un sistem de frânare precar, scapă neobservat. În realitate, cel de-al doilea șofer reprezintă un pericol mult mai mare pe drumurile publice, însă el nu este sancționat pentru că focusul este strict pe viteză, nu pe starea vehiculului sau pe alte factori de risc.

Această abordare a poliției nu face decât să adune bani la buget prin amenzi, fără a avea un impact real asupra reducerii numărului de accidente rutiere. Statisticile confirmă acest lucru: deși numărul amenzilor de radar crește an de an, numărul de accidente nu scade în mod semnificativ. Acest lucru sugerează că soluția pentru reducerea numărului de victime pe șosele nu stă în intensificarea controalelor radar, ci într-o abordare mai cuprinzătoare care să includă verificări tehnice riguroase ale vehiculelor, educarea șoferilor și îmbunătățirea infrastructurii rutiere.

Este important de subliniat că această analiză nu încurajează condusul imprudent sau ignorarea limitelor de viteză. Din contră, scopul este de a evidenția o problemă sistemică în modul în care este gestionată siguranța rutieră. Pentru a reduce cu adevărat numărul de accidente și pentru a crește siguranța pe drumurile publice, este esențial ca autoritățile să adopte o strategie mai complexă, care să ia în considerare toți factorii care contribuie la producerea accidentelor, nu doar viteza. Doar astfel se poate asigura un mediu rutier mai sigur și mai responsabil pentru toți participanții la trafic.

Iosub Robert

made in neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
4 Comentarii
  1. Emilian Barbu spune

    Foarte buna analiza, felicitari ! Verificari tehnice riguroase si educarea soferilor nu se pot face din tufisuri.

  2. Mosu spune

    Dar ati luat in calcul ca magazinele care vand asa ceva au sisteme performante de alarma???

  3. Leo Taxil spune

    Să nu ne amăgim: nu contest importanța echipării tehnice a mașinii, dar cauza reală a accidentelor este faptul că o mare parte a celor care au un permis de conducere nu au calități de șofer! Asta din cauza școlilor proaste de șoferi, a numărului prea mic de ore de practică, a eliminării examenelor de poligon și de noapte, a examenului cu școala, a examenelor luate cu șpagă, iar cea mai importantă cauză este faptul că nu se elimină din start, prin testul psihologic și de aptitudini, persoanele care nu au, și nu vor avea vreodată aptitudini de șofer!

  4. Citizen spune

    Confunzi ceva… Statistic, f multe accidente au loc pe FONDUL vitezei, de acolo problema… Și ai mai omis ceva, partea de pregătire a șoferului, condusul defensiv.. Ai ales să prezinți o bucățică f mică de perspectivă din care idioții vor înțelege ca e ok să mergi cu viteză, mai ales dacă ai mașină tare (Audi, BMW, etc..)

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate