Curiozități despre anvelope

0

Datorită evoluției tehnologiei, s-au dezvoltat și toate celelalte lucruri din jurul nostru, cum ar fi automobilele. Acum, acestea surprind cu diverse funcții inteligente, sisteme de siguranță și un look încântător. Însă surpriza nu se oprește aici. Vehiculele vin și cu un set de anvelope la fel de performante precum mașina în sine. Însă, până să se ajungă în acest punct, cauciucurile au trecut și ele printr-o mulțime de schimbări de-a lungul timpului. Dacă vă numărați printre persoanele pasionate de acest subiect și vă doriți să aflați mai multe, atunci rămâneți cu noi. În rândurile ce urmează ne propunem să vă prezentăm câteva curiozități despre cauciucuri. La final, cu siguranță veți privi roțile cu mult mai mult interes. Să începem!

Lucrurile mai puțin știute au prezentat întotdeauna un subiect de interes pentru majoritatea oamenilor, în special când vorbim de roți, mașini și alte elemente din această categorie. Astfel că, în continuare, vă vom surprinde cu opt astfel de curiozități, care vă vor ajuta să înțelegeți mai bine originea, procesul de fabricație și modurile în care sunt testate cauciucurile. Aceste informații se aplică atât anvelopelor de vară cât și anvelopelor moto și anvelopelor pentru iarnă.

  • Lucruri mai puțin știute despre anvelope
  1. Care este cel mai mare producător de cauciucuri din lume?

Probabil vă așteptați ca răspunsul la această întrebare să vă ducă cu gândul la un producător auto. Ei bine, nu este așa. Cel mai mare producător de cauciucuri/anvelope din lume este o firmă de jucării pentru copii, anume a blocurilor de construit cunoscute și sub denumirea de lego. Brand-ul cu același nume produce aproximativ 700 de milioane de roți în miniatură pe an, pentru seturile sale ingenioase de jucării.

2. Care este originea cuvântului „pneumatic”?

Acest cuvânt își are originea în termenul grecesc „pneumatikos”, ce provine din termenul „pneuma”. Acestea înseamnă, la rândul lor, „respirație”, „pneumatic” făcând referire la expresia „cu aer/pe aer”. Deci pneumatic înseamnă, practic, „umplut cu aer (comprimat)”.

3. Câte componente sunt necesare pentru fabricarea unei anvelope?

V-ați gândit vreodată ce implică procesul de fabricare al unei anvelope? Ei bine, acesta implică un compozit alcătuit din peste 200 de „ingrediente”, fiecare cu proprietăți specifice și din peste 30 de tipuri de cauciuc. Aceste componente se schimbă, la rândul lor, în cazul anvelopelor pentru iarnă sau pentru vară, deci nicio roată nu se va asemăna cu o alta, în fine.

4. Cât de greu este cel mai mare cauciuc din lume?

Da, da. Ați citit bine. Există și cel mai mare cauciuc din lume, iar acesta cântărește peste 5000 de kilograme. Setul format din patru cauciucuri poate ajunge la peste 4 metri înălțime, fiecare roată în sine poate susține până la 100 de tone greutate și se găsesc pe camioanele miniere de dimensiuni imense. Un astfel de camion are până la 7 metri înălțime și 9 metri lățime, deci probabil vă imaginați deja cât de mari sunt anvelopele sale, în comparație cu cele obișnuite pentru automobile.

5. Ce se întâmplă cu roțile tocite și folosite?

V-ați întrebat vreodată ce se întâmplă cu roțile uzate ale mașinii dumneavoastră? Ei bine, acestea ajung înapoi la producător, unde sunt reciclate și refolosite în scopuri sustenabile. Aceste scopuri caută să reducă impactul cauciucurilor asupra mediului, țintind astfel spre un viitor mai verde și o planetă mai sănătoasă. Astfel de roți poartă denumirea de NFU – Non Follow-Up wheels – și pot fi o variantă de cauciucuri mai prietenoase cu mediul înconjurător.

6. Cum se testează cauciucurile înainte de a fi date spre vânzare?

Probabil era de așteptat să aflați că roțile pentru automobilul dumneavoastră sunt testate înainte de vânzare. Ei bine, trebuie să mai aflați și că acestea trec prin peste 100 de teste anual. Printre cele mai importante procese și criterii de verificare se numără următoarele: manevrabilitatea, distanța de frânare pe carosabil umed și uscat, durabilitatea, aderența în timpul virajelor, consumul de combustibil, zgomotul de la rulare precum și zgomotul intern și nu în ultimul rând, acvaplanarea. Dacă roțile nu trec măcar prin aceste opt teste de mare importanță, atunci este deja evident că ele nu vă vor oferi siguranța necesară în timpul condusului.

7. Care este proveniența cauciucului?

O altă curiozitate despre roțile mașinilor o reprezintă și proveniența cauciucului. Poate nu v-ați așteptat, însă acesta își are originea în seva unui arbore din America de Sud și anume, latexul. Pe vremuri, oamenii din acea zonă obișnuiau să folosească seva în cauză drept protecție pentru picioare, formându-și un fel de șosete impermeabile, dar și pentru a lipi diferite țesături sau obiecte între ele. Acest lucru se datorează faptului că latexul este un component lipicios, vâscos.

8. Cum a apărut prima roată pneumatică?

În anul 1846, inventatorul scoțian Robert Thomson a inventat primul model de roată pneumatică, patentându-și ideea. Însă ulterior, inventatorul și chirurgul veterinar John Boyd Dunlop a venit cu un model mai performant ce a rămas emblematic încă din anul 1888. Acum, roțile făcute după modelul său pot fi regăsite atât la mașini cât și la motociclete sau biciclete. O invenție chiar folositoare, nu-i așa?

Și iată cum, după citirea acestor curiozități, ați ajuns la final. Sperăm că articolul nostru v-a fost de folos și că v-a ajutat să aflați mai multe despre cauciucuri. Pe această cale, vă dorim safe driving și atenție sporită atunci când alegeți roțile potrivite pentru mașina dumneavoastră.

made in neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate