15 martie – Ziua mondială a drepturilor consumatorilor

0

În data de 15 martie este marcată Ziua mondială a drepturilor consumatorilor (World Consumer Rights Day). Ideea a fost lansată pentru a se scoate în evidenţă aspecte legate de serviciile de care beneficiază consumatorii.

La data de 15 martie 1962, J.F. Kennedy, președintele Statelor Unite ale Americii, rostea către Congresul American un mesaj în care susținea, pentru prima dată, existența a patru drepturi fundamentale ale consumatorilor: dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat și dreptul de a alege produse și servicii. 15 martie 1962 reprezintă momentul istoric al nașterii mișcării mondiale a consumatorilor.

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor a fost marcată pentru prima dată la 15 martie 1983, de către mișcarea consumatorilor „Consumers International”, care, în prezent, cu peste 240 de organizații membre în 120 țări, reprezintă o mișcare internațională de consum puternică, al cărei scop este de a ajuta la protejarea consumatorilor de pretutindeni.

În fiecare an, în ziua de 15 martie, este aleasă o tema particulară de discuție în jurul căreia se organizează activitatile caracteristice.

În 2018, după cum menționază site- ul www.consumersinternational.org., tema propusă pentru sărbătorirea Zilei mondiale a drepturilor consumatorilor este „Realizarea de pieţe digitale mai echitabile” (“Making digital marketplaces fairer”).

Comerţul electronic (e-commerce) a transformat modul în care oamenii fac cumpărături, oferind consumatorilor tot mai multe opţiuni, dar a generat, de asemenea, probleme globale care nu pot fi rezolvate decât printr-un efort comun.

 Până în anul 2021, se aşteaptă ca „e-commerce” să reprezinte peste 15% din totalul vânzărilor cu amănuntul la nivel mondial. Însă, de foarte multe ori, consumatorii se află în imposibilitatea de a avea acces la pieţe digitale de încredere.
În 2017, vânzările globale privind comerţul electronic au ajuns la 2,29 trilioane USD, dar aproape 70% dintre consumatori îşi fac griji că plăţile lor în mediul digital sunt nesigure. Într-o lume globalizată, este din ce în ce mai greu să previi escrocheriile on-line şi frauda pe Internet. Potrivit statisticilor, 49% dintre utilizatorii de internet care nu fac cumpărături online consideră lipsit de încredere comerţul electronic.
În prezent, pe plan mondial, peste 3 miliarde de cetățeni (aproximativ 40% din populația lumii), sunt conectați la internet, în comparație cu doar 1% în anul 1995. Cea mai mare provocare a momentului o reprezintă creșterea încrederii consumatorilor europeni în piața unică online a UE, astfel încât ei să beneficieze pe deplin de toate avantajele acesteia. Din acest motiv este necesară adaptarea pieței la nevoile consumatorilor, prin politici și măsuri care să țină pasul cu evoluția extrem de rapidă a mediului online.
surse: consumersinternational.org, apc-romania.ro

made in neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate