ANPC: Acțiune de verificare a respectării prevederilor legale la comercializarea produselor cosmetice
- Pentru abaterile constatate, operatorilor economici li s-au aplicat 497 de sancțiuni, din care 223 amenzi contravenționale în valoare de 768.200 lei și 274 avertismente.
- S-au dispus 206 măsuri de oprire temporară de la comercializare pentru produse cosmetice în valoare de 230.007 lei și 18 măsuri de oprire definitivă, pentru produse cosmetice cu data de minimă durabilitate depășită (expirate), în valoare de 2.445 lei, la vânzarea directă și o măsură de remediere a site-ului (de corectare sau completare a informațiilor conținute de site-ul de publicitate la care s-au depistat abateri), la vânzarea online.
- Au fost verificați 756 operatori economici.
- Au fost controlate produse cosmetice în valoare totală de 2.303.545 lei.
- La 446 de operatori economici din cei 756 controlați, reprezentând 58,99 %, s-au depistat abateri de la prevederile legale.
- Valoarea totală a produselor cosmetice cu abateri a fost de 287.317 lei.
- Pentru abaterile constatate, operatorilor economici li s-au aplicat 496 de sancțiuni, din care 274 amenzi contraventionale în valoare de 767.200 lei și 222 avertismente.
- S-au dispus 206 măsuri de oprire temporară de la comercializare pentru produse cosmetice în valoare de 230.007 lei și 18 măsuri de oprire definitiva, pentru produse cosmetice cu data de minimă durabilitate depășită (expirate), în valoare de 2.445 lei.
- să achiziționeze cosmetice numai din magazine și/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factura, bon fiscal, chitanța fiscală), de care vor avea neapărat nevoie în caz de reclamație; in plus, produsele originale nu se vând în afara lanțurilor de distribuție cum ar fi tarabele sau persoane fizice “cu sacoșa”;
- sa fie atenți la preturi, deoarece preturile mici propuse sunt dubioase, ele provin cu siguranță din filiere paralele ;
- să verifice dacă calitatea ambalajului corespunde valorii produsului; sunt șanse mari ca un produs zis “de lux”, ambalat în punga de plastic sau într-o cutie banala, să fie de fapt o contrafacere;
- să examineze cu atenție eticheta, o calitate proasta a tipăririi poate ascunde o contrafacere;
- sa știe ca unii producători și importatori “de marcă” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu eticheta – holograma, pentru securizarea lor și pentru protejarea mărcii;
- să știe că pe orice produs cosmetic trebuie să fie inscripționat numele sau denumirea producătorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piață, ori al importatorului de produse, din afara UE ;
- să știe că majoritatea produselor trebuie să aibă inscripționată data de minima durabilitate (DMD), precedata de expresia „A se folosi preferabil înainte de”, urmată de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se afla inscripționată această dată, exprimată fie prin luna și an, fie prin zi, luna și an, și cu cifre arabe;
- să știe ca anumite produse precum cremele, nu au DMD ci au inscripționat un simbol – PAO, constând într-o cutie întredeschisă, pe sau lângă care este menționată perioada după deschidere, în care produsul poate fi folosit în siguranța, în luni de zile (6, 12, 24 luni de ex);
- să știe că sunt produse la care DMD este mai mare de 30 de luni și atunci aceasta nu se mai menționează (cazul recipientelor sub presiune, cum sunt deodorantele); acestea nu au nici PAO (conținutul nu intră in contact cu aerul, după deschidere);
- să citească cu atenție eticheta și să țină cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sănătate.
Eu aşa zic…cu toate că nu m-ar mira să găsească aşa ceva şi pe la Kendra!
Din 762 cîti sunt de la multinationale (nici unul)…
Sa speram ca pe la aia si nu in locurile ” cu pretentii”.
Cosmeticele ar trebui cumpărate din magazinele specializate…nu de la chinezi, standuri din Petrodava, Unic, Georgia, etc…probabil pe acolo s-au găsit nereguli.